responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 242


همراه با نام آنان و طلب آمرزش براى مؤمنان باشد .
" مسأله 1361 " حمد و ثناى خدا و صلوات بر پيامبر و آل پيامبر ( ص ) بنابر احتياط بايد به عربى گفته شود ، ولى دعوت به تقوى و موعظه و تذكرات و بيان مسائل سياسى واجتماعى به زبان حاضرين مانعى ندارد ، و اگر مستمعين اهل زبانهاى مختلف باشند ، خوب است امام جمعه به اندازه قدرت با همه آن زبانها صحبت نمايد .
" مسأله 1362 " بنابر احتياط در حمد و ثناى خداوند و صلوات بر پيامبر و آل پيامبر ( ص ) و دعوت مردم به تقوى و خواندن يك سوره كامل در دو خطبه ترتيب مراعات گردد .
" مسأله 1363 " خطبه هاى جمعه را بايد شخص امام جمعه در حال ايستاده و با صداى رسا بخواند ، و شايسته است به گونه اى بلند خوانده شود كه همه حاضرين بشنوند و يا به وسيله بلندگو صدا به همه منتقل شود . همچنين واجب است ميان دو خطبه - گرچه با اندكى نشستن - فاصله شود .
" مسأله 1364 " بنابر احتياط واجب امام جمعه در حال خطبه بايد با وضو باشد .
" مسأله 1365 " مستحب است امام جمعه در حال خطبه عمامه بر سر نهاده و به عصا يا اسلحه تكيه نمايد و هنگام اذان روى منبر بنشيند و پيش از شروع خطبه ها به حاضرين سلام كند ، و بر مستمعين واجب كفايى است كه جواب سلام امام را بدهند .
" مسأله 1366 " بنابر احتياط واجب حاضرين بايد به خطبه ها گوش داده و سكوت را رعايت نمايند و از خواندن نمازهاى نافله بپرهيزند ، همچنين بنابر احتياط به طرف خطيب نشسته و مثل حال نماز باشند و به راست و چپ و پشت سر نگاه نكنند و جابجا نشوند . ولى پس از پايان خطبه ها صحبت كردن و جابجا شدن و نگاه به چپ و راست مانعى ندارد .
" مسأله 1367 " اگر مامومين امورى را كه در مسأله قبل گفته شد رعايت نكنند خلاف احتياط عمل كرده اند ، ولى نماز جمعه آنان صحيح است .
" مسأله 1368 " شعارها و تكبيرهايى كه در وسط خطبه ها گفته مىشود هر چند خلاف احتياط است ولى به صحت نماز ضررى نمىرساند .
شرايط امام جمعه :
" مسأله 1369 " امام جمعه بايد بالغ ، عاقل ، مرد ، مؤمن ، حلال زاده و عادل باشد و توانايى خواندن خطبه ها را در حال ايستاده داشته باشد و بنابر احتياط واجب بيمارى خوره يا پيسى نمايان نداشته و نيز حد شرعى نخورده باشد . همچنين بنابر احتياط واجب بايد امام جمعه از طرف مجتهد واجد شرايط حاكميت منصوب باشد ، و اگر چند مجتهد واجد

242

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 242
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست