responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 177


الف - چنانچه پيش از رسيدن به ركوع متوجه شود ، بايد بنشيند و تشهد را بخواند و دوباره بايستد و تسبيحات يا حمد را بخواند و پس از سلام نماز بنابر احتياط براى هر يك از ايستادن بى جا و چيزهايى كه خوانده - اگر خوانده باشد - دو سجده سهو بجا آورد .
ب - چنانچه در ركوع يا پس از آن متوجه شود ، بايد نماز را تمام كند و پس از سلام نماز بنابر احتياط تشهد را قضا نمايد و نيز براى تشهد فراموش شده دو سجده سهو نيز بجا آورد .
" مسأله 972 " مستحب است در حال تشهد بر ران چپ بنشيند و روى پاى راست را بر كف پاى چپ بگذارد و پيش از تشهد بگويد : " الحمد لله " يا بگويد : " بسم الله و بالله والحمد لله و خير الأسماء لله " ، همچنين مستحب است دستها را بر رانها بگذارد و انگشتها را به يكديگر بچسباند و به دامان خود نگاه كند ، و پس از تمام شدن تشهد چنانچه در ركعت آخر نباشد بگويد : " و تقبل شفاعته وارفع درجته " .
8 - سلام نماز :
" مسأله 973 " پس از تشهد ركعت آخر مستحب است نمازگزار در حالى كه نشسته و بدنش آرام است بگويد : " السلام عليك ايها النبى ورحمة الله وبركاته " ، و پس از آن واجب است بگويد : " السلام عليكم ورحمة الله وبركاته " يا بگويد : " السلام علينا وعلى عباد الله الصالحين " ، ولى اگر اين سلام را بگويد ، احتياط مستحب آن است كه بعد از آن " السلام عليكم ورحمة الله وبركاته " را هم بگويد .
" مسأله 974 " اگر نمازگزار از روى عمد سلام واجب نماز را نگويد نمازش باطل است ، ولى اگر آن را فراموش نمايد و پس از اندك زمانى يادش آيد يكى از سه صورت را دارد :
الف - اگر صورت نماز به هم نخورده و كارى كه با نماز منافات دارد انجام نداده باشد ، سلام را بگويد و نمازش صحيح است .
ب - اگر كارى كه فقط عمدى آن نماز را باطل مىكند از روى اشتباه انجام داده - مثلا حرف زده باشد - سلام نماز را بگويد و دو سجده سهو نيز بجا آورد .
ج - اگر كارى كه عمدى و سهوى آن نماز را باطل مىكند انجام داده - مثلا پشت به قبله كرده باشد - بنابر احتياط واجب دو سجده سهو بجا آورد و نماز را نيز دوباره بخواند .
" مسأله 975 " سلام نماز نيز بايد دنبال هم و به عربى صحيح گفته شود ، و بدن نمازگزار در حال گفتن سلام آرام باشد .

177

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 177
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست