responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 174


" مسأله 954 " سجده بر گلهايى كه خوراكى نيستند صحيح است ، ولى سجده بر داروهاى خوراكى كه از زمين مىرويد - مانند گل بنفشه و گل گاو زبان - صحيح نيست .
" مسأله 955 " سجده بر گياهى كه خوردن آن در بعضى از شهرها يا در بعضى از اوقات معمول است و در شهرهاى ديگر يا اوقات ديگر معمول نيست و نيز سجده بر ميوه نارس صحيح نيست .
" مسأله 956 " اگر كاغذ از چيزى كه سجده بر آن صحيح است ساخته شده باشد مىتوان بر آن سجده كرد ، ولى سجده بر كاغذى كه از پنبه و مانند آن ساخته شده اشكال دارد .
" مسأله 957 " بهترين چيز براى سجده تربت حضرت سيد الشهداء ( ع ) است ، و پس از آن خاك و سپس سنگ و بعد از سنگ گياه مىباشد .
" مسأله 958 " اگر چيزى را كه سجده بر آن صحيح است ندارد يا اگر دارد به دليلى نمىتواند بر آن سجده كند بر پنبه يا كتان رشته نشده ، و اگر نبود بر قير و مواد معدنى ديگر ، و اگر نبود بر لباس خود ، و اگر لباس هم ندارد بر پشت دست سجده صحيح است ، و لباسى كه از كتان يا پنبه باشد بر لباسهاى ديگر مقدم است .
" مسأله 959 " اگر در بين نماز چيزى كه بر آن سجده مىكرده گم شود و چيزى كه سجده بر آن صحيح است نداشته باشد ، چنانچه وقت تنگ است بايد به ترتيبى كه در مسأله پيش گفته شد عمل نمايد ، و اگر وقت وسعت دارد بنابر احتياط نماز را به ترتيبى كه در مسأله پيش گفته شد تمام كند و آن را دوباره بخواند .
" مسأله 960 " هر گاه در حال سجده بفهمد پيشانى را بر چيزى گذاشته كه سجده بر آن باطل است ، اگر ممكن باشد بايد پيشانى را از روى آن بر روى چيزى كه سجده بر آن صحيح است بكشد و سر را بلند نكند ، و اگر ممكن نباشد بنابر احتياط بر هر چه ممكن است از معادن و لباس و غير آنها سجده كند و نماز را تمام كرده و دوباره بخواند .
" مسأله 961 " اگر بعد از سجده و بلند كردن پيشانى بفهمد پيشانى را روى چيزى گذاشته كه سجده بر آن باطل است ، بنابر احتياط واجب يك سجده بر چيزى كه سجده بر آن صحيح است انجام دهد و نماز را هم دوباره بخواند .
مستحبات و مكروهات سجده :
" مسأله 962 " چند چيز در سجده مستحب است از آن جمله :
1 - كسى كه ايستاده نماز مىخواند بعد از آن كه سر از ركوع برداشت و كاملا ايستاد ، و كسى كه نشسته نماز مىخواند بعد از آن كه كاملا نشست ، براى رفتن به سجده " الله اكبر "

174

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 174
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست