responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 130


مسائل نماز يكى از مهمترين اعمال دينى " نماز " است . از حضرت امام جعفر صادق ( ع ) نقل شده است كه فرمودند : " اولين چيزى كه بنده به آن محاسبه خواهد شد نماز است ، پس اگر نماز مورد پذيرش خداوند قرار گيرد عبادتها و اعمال نيك ديگر پذيرفته مىشود ، و چنانچه نماز در پيشگاه خداوند پذيرفته نشود اعمال ديگر هم قبول نمىشود " . و در حديث ديگرى حضرت امام محمد باقر ( ع ) از رسول خدا ( ص ) نقل مىكنند كه آن حضرت ( به اين مضمون ) فرمودند : " همچنان كه اگر انسان در شبانه روز پنج بار خود را شستشو دهد ناپاكى و آلودگى از بدن او زدوده مىشود ، نمازهاى پنجگانه نيز انسان را از گناهان و ناپاكيهاى اخلاقى پاك مىكند " .
شايسته است انسان نماز را بسيار مهم شمرده و آن را در اول وقت بجا آورد ، در حديث از پيامبر اكرم ( ص ) آمده است : " كسى كه نماز را سبك شمارد به شفاعت من نائل نخواهد شد " .
در حديث آمده است روزى رسول خدا ( ص ) در مسجد مشاهده كردند كه مردى مشغول نماز است ولى ركوع و سجود را به طور كامل و صحيح بجا نمىآورد ، حضرت فرمودند :
" اگر اين مرد در اين حال بميرد به دين من از دنيا نرفته است " .
" خلقت انسان " براى " رشد و تكامل " او است و تكامل او در " ارتباط با خدا " مىباشد ، و بهترين وسيله ارتباط با خدا " نماز " است ، بنابراين انسان بايد نماز را با توجه كامل و خضوع و خشوع و وقار بخواند و از غفلت و شتابزدگى بپرهيزد ، و توجه داشته باشد كه با چه كسى سخن مىگويد و خود را در مقابل عظمت و بزرگى خداوند عالم ناچيز ببيند .


وسائل الشيعه ، كتاب الصلاه ، باب 8 از ابواب " اعداد الفرائض ونوافلها " ، حديث 10 ، و برگرفته از باب 2 از همان ابواب ، حديث 3 . برگرفته از وسائل الشيعه ، كتاب الصلاه ، باب 6 از ابواب " اعداد الفرائض ونوافلها " ، حديث 10 . وسائل الشيعه ، كتاب الصلاه ، باب 8 از ابواب " اعداد الفرائض ونوافلها " ، حديث 2 .

130

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 130
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست