responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 12


بر اساس اصل عدالت ، خداوند در روز قيامت به نيكوكاران پاداش نيك و به بدكاران متناسب با بدى و گناهشان كيفر مىدهد ، و اين عين عدل است و او ذره اى ظلم نمىكند .
نبوت :
انسان در اين جهان ، بى هدف آفريده نشده است ، زيرا ساحت قدسى پروردگار حكيم از كار بيهوده منزه است . هدف از آفرينش انسان تحصيل فضائل و كمالات و كسب درجات و رسيدن به مقامات معنوى ونيل به ارجمنديهاست ، رسيدن به اين هدف به برنامه كامل و احكام شامل و قوانين جامع نيازمند است . قوانين و احكامى كه زندگى دنيايى او را به سامان رساند ، و حقوق و آزادى و آسايش و آرامش او را برقرار سازد ، و راه تكامل و صراط مستقيم و كسب كمالات و سعادت ابدى را به او تعليم دهد .
چنين برنامه اى با عقل محدود و فكر ناقص بشر انجام پذير نيست ، زيرا :
اولا - علم ودانش بشر ناقص و محدود است ، نيازهاى گوناگون مادى و معنوى خود را مانند سازنده و آفريننده اش نمىشناسد و از راه هاى رسيدن به مقصود آگاه نيست .
به همين دليل هر روز قانونى جديد مىآورد و قوانين پيشين را دگرگون مىكند .
قانونگذاران بشرى از تمام فضائل و كمالات و نيازهاى معنوى و واقعى انسان و راه هاى به دست آوردن سعادت اين جهان وجهان آخرت با خبر نيستند ، معمولا سعادت بشر را تنها در امور مادى و دنيايى مىنگرند ، در صورتى كه نيازهاى مادى و زندگى دنيوى انسان پيوندى ناگسستنى با نيازهاى معنوى و حيات اخروى او دارد .
و ثانيا - درك جهات خير وشر در بشر غالبا با هوا و هوس و خود خواهى و زياده طلبى همراه است ، بشر در مجموع نمىتواند بدون چشم پوشى از منافع خود و وابستگانش مصالح تمام بشريت در تمام زمانها را ببيند و قوانين جامع و شامل وضع كند .
به اين ترتيب لازم است خداوند پيامبرانى را براى هدايت بشر بفرستد ، و روا نيست خداى حكيم و مهربان كه احاطه كامل به نيازهاى آفريده خود دارد و راه سعادت و خوشبختى او را مىشناسد - با همه لطفى كه به انسان دارد و او را در ميان آفريده ها ارجمند قرار داده است - وى را به حال خود رها كند و جامعه بشرى را بدون مرشد و راهنما واگذارد ، راهنمايانى كه از جنس خود انسان بوده و از هر جهت صلاحيت رساندن اين پيام را داشته باشند ، و بتوانند از ناحيه خداوند حقايقى را دريافت كرده و به مردم ابلاغ نمايند و واسطه ميان خدا و مردم باشند .
از همين رهگذر است كه ما به همه پيامبران الهى كه عدد آنان يكصد و بيست و چهار هزار

12

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 12
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست