responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 116


بنابر احتياط واجب بايد به جاى هر غسل يك تيمم بدهند و پس از آن يك تيمم ديگر هم به جاى سه غسل بدهند ، و اگر در يكى از سه تيمم قصد ما فى الذمه كنند تيمم چهارم لازم نيست .
" مسأله 613 " كسى كه ميت را تيمم مىدهد بايد دست خود را به زمين بزند و به صورت و پشت دستهاى ميت بكشد ، و اگر ممكن باشد احتياط واجب آن است كه دست ميت را هم به زمين بزند و به صورت و پشت دستهايش بكشد .
" مسأله 614 " شهيدى كه در ميدان جنگ و در معركه پيش از آن كه به سراغ او بيايند به شهادت رسيده و جان داده باشد غسل و كفن ندارد ، و بايد او را با لباسهاى خود بدون غسل دفن كنند ، چه جنگ در زمان امام ( ع ) و به اذن و اجازه امام ( ع ) باشد ، يا اين كه براى دفاع از اسلام و كشور اسلامى به شهادت رسيده باشد .
د - حنوط و احكام آن :
" مسأله 615 " واجب است پس از غسل به مواضع سجده يعنى : پيشانى ، كف دستها ، سر دو زانو و سر دو انگشت بزرگ پاى ميت مقدارى كافور بمالند ، و بنابر احتياط به سر بينى ميت هم كافور بمالند و نيز مقدارى كافور هم روى همين مواضع بگذارند ، به اين كار در اصطلاح " حنوط " مىگويند . و كافورى كه براى اين كار مصرف مىشود بايد سائيده و تازه باشد و اگر بر اثر كهنگى عطر آن از بين رفته باشد كافى نيست ، و احتياط واجب آن است كه نخست پيشانى ميت را حنوط كنند ، ولى در اعضاى ديگر ترتيب شرط نيست .
" مسأله 616 " احتياط واجب آن است كه ميت را پيش از كفن كردن حنوط نمايند .
" مسأله 617 " زنى كه شوهرش مرده و هنوز عده اش تمام نشده ، گرچه حرام است خود را خوشبو كند ولى چنانچه بميرد حنوط او واجب است .
" مسأله 618 " احتياط واجب آن است كه ميت را با مشك ، عنبر ، عود و عطرهاى ديگر خوشبو نكنند ، و براى حنوط هم اينها را با كافور مخلوط ننمايند .
" مسأله 619 " مستحب است قدرى تربت حضرت سيد الشهداء ( ع ) را با كافور مخلوط كنند ، ولى نبايد از آن كافور به جاهايى كه بى احترامى مىشود برسانند .
همچنين نبايد تربت به قدرى زياد باشد كه وقتى با كافور مخلوط شد آن را كافور نگويند .
" مسأله 620 " مستحب است دو چوب تر و تازه در قبر همراه ميت بگذارند .


( 1 ) يعنى نيت كند آنچه را كه شرعا بر عهده او است انجام دهد .

116

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 116
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست