responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد محمد صادق الروحاني    جلد : 1  صفحه : 94


نفاس است و اگر روزهايى كه پاك بوده روزه گرفته باشد بايد قضاء نمايد .
مسأله 525 - اگر زن از خون نفاس پاك شود و احتمال دهد كه در باطن خون هست ، بايد مقدارى پنبه داخل فرج نمايد و كمى صبر كند كه اگر پاك است ، براى عبادتهاى خود غسل كند .
مسأله 526 - اگر خون نفاس زن از ده روز بگذرد ، چنانچه در حيض عادت دارد ، به اندازه روزهاى عادت او نفاس و بقيه استحاضه است . و اگر عادت ندارد ، تا ده روز نفاس و بقيه استحاضه مى باشد ، و بهتر است كسى كه عادت دارد از روز بعد از عادت و كسى كه عادت ندارد بعد از روز دهم تا روز هيجدهم زايمان ، كارهاى استحاضه را بجا آورد و كارهايى را كه بر نفساء حرام است ترك كند .
مسأله 527 - زنى كه عادت حيضش كمتر از ده روز است ، اگر بيشتر از روزهاى عادتش خون ببيند ، بايد به اندازه روزهاى عادت خود نفاس قرار دهد و بعد از آن بايد تا ده روز تمام شود عبادت را ترك كند مگر آنكه مأيوس از انقطاع خون بشود ، و اگر مأيوس شد كارهاى استحاضه را بجا آورد و كارهايى را كه بر نفساء حرام است ترك نمايد ، و اگر از ده روز بگذرد ، استحاضه است و بايد روزهاى بعد از عادت تا روز دهم را استحاضه قرار دهد و عبادتهايى را كه در آن روزها بجا نياورده قضاء نمايد . مثلا زنى كه عادت او شش روز بوده اگر بيشتر از شش روز خون ببيند ، بايد شش روز را نفاس قرار دهد و بنا بر احتياط واجب در روز هفتم و هشتم عبادت را ترك كند و در روز نهم و دهم كارهاى استحاضه را بجا آورد و كارهايى را كه بر نفساء حرام است ترك نمايد و اگر بيشتر از ده روز خون ديد ، از روز بعد از عادت او استحاضه مى باشد .
مسأله 528 - زنى كه در حيض عادت دارد ، اگر بعد از زائيدن ، تا يك ماه يا بيشتر از يك ماه پى در پى خون ببيند ، به اندازه روزهاى عادت او نفاس است و ده روز از خونى كه بعد از نفاس مى بيند اگر چه در روزهاى عادت ماهانه‌اش باشد ، استحاضه است ، مثلا زنى كه عادت حيض او از بيستم هر ماه تا بيست و هفتم آن است ،

94

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد محمد صادق الروحاني    جلد : 1  صفحه : 94
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست