بگيرد و مقدارى از سر بيرون باشد ، كراهت هم ندارد . مسأله 1610 - اگر نصف سر را يك دفعه و نصف ديگر آن را دفعه ديگر آب فرو برد ، كراهت ندارد . مسأله 1611 - اگر شك كند كه تمام سر زير آب رفته يا نه ، مكروهى انجام نداده است . مسأله 1612 - مكروه است تمام سر زير آب برود ولو مقدارى از موها بيرون بماند . مسأله 1613 - اگر سر را در گلاب فرو برد ، كراهت ندارد . در صورتى كه مضاف باشد و همچنين اگر سر را در آبهاى مضاف ديگر فرو ببرد و يا در چيزهاى ديگر كه روان است . مسأله 1614 - اگر روزه دار بى اختيار در آب بيفتد و تمام سر او را آب بگيرد ، يا فراموش كند كه روزه است و سر در آب فرو برد ، كار مكروهى انجام نداده . مسأله 1615 - اگر به اطمينان اينكه آب سر او را نمى گيرد ، خود را در آب بيندازد و آب تمام سر او را بگيرد ، اشكال ندارد . مسأله 1616 - اگر فراموش كند كه روزه است و سر را در آب فرو برد ، يا ديگرى به زور سر او را در آب فرو برد ، چنانچه در زير آب يادش بيايد كه روزه است ، يا آن كس دست خود را بردارد و فورا سر را بيرون آورد ، كار مكروهى انجام نداده . مسأله 1617 - اگر فراموش كند كه روزه است و به نيت غسل سر را در آب فرو برد ، روزه و غسل او صحيح است و كار مكروهى انجام نداده . مسأله 1618 - اگر بداند كه روزه است و عمدا براى غسل سر را در آب فرو برد غسل او حكم عبادت مكروهه را دارد و مانند روزه اش صحيح است . مسأله 1619 - سر فرو بردن در آب اگر براى نجات دادن مؤمنى كه در حال غرق شدن است ، باشد مكروه نيست بلكه واجب است و به روزه هم هيچ خللى وارد نمى كند .