مسأله 50 - آبى كه مطلق بوده و معلوم نيست مضاف شده يا نه مثل آب مطلق است ، يعنى چيز نجس را پاك مى كند ، وضوء و غسل هم با آن صحيح است . و آبى كه مضاف بوده و معلوم نيست مطلق شده يا نه مثل آب مضاف است ، يعنى چيز نجس را پاك نمى كند ، وضوء و غسل هم با آن باطل است . مسأله 51 - آبى كه معلوم نيست مطلق است يا مضاف و معلوم نيست كه قبلا مطلق يا مضاف بوده نجاست را پاك نمى كند وضوء و غسل هم با آن باطل است و اگر نجاست به آن برسد حكم به نجس بودن آن مى شود ولو به اندازه كر يا بيشتر باشد . مسأله 52 - آبى كه عين نجاست مثل خون و بول به آن برسد و بو يا رنگ يا مزه آن را تغيير دهد ، اگر چه كر يا جارى باشد نجس مى شود . ولى اگر بو يا رنگ يا مزه آن ، به واسطه نجاستى كه بيرون آب است عوض شود ، مثلا مردارى كه پهلوى آب است بوى آن را تغيير دهد نجس نمى شود . مسأله 53 - آبى كه عين نجاست مثل خون و بول در آن ريخته و بو يا رنگ يا مزه آن را تغيير داده ، چنانچه به كر يا جارى متصل شود ، يا باران بر آن ببارد ، يا باد باران را در آن بريزد ، يا آب باران از ناودان در آن جارى شود ، و تغير آن از بين برود پاك مى شود . ولى بنا بر احتياط واجب بايد آب باران يا كر يا جارى با آن مخلوط گردد . مسأله 54 - اگر چيز نجسى را در كر يا جارى آب بكشند ، آبى كه بعد از بيرون آوردن ، از آن مى ريزد پاك است . مسأله 55 - آبى كه پاك بوده و معلوم نيست نجس شده يا نه پاك است . و آبى كه نجس بوده و معلوم نيست پاك شده يا نه نجس است . مسأله 56 - نيمخورده سگ و خوك ، نجس و خوردن آن حرام است و نيم خورده حيوانات حرام گوشت ، پاك و خوردن آن مكروه مى باشد .