responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد محمد الروحاني    جلد : 1  صفحه : 98


و بجاى آن بايد با آب خالص غسلش بدهند ، مگر أين كه در احرام حج بوده و سعى را تمام نموده بأشد ، كه در أين صورت با آب كافور بايد غسلش دهند .
( مسأله 558 ) اگر سدر و كافور يا يكى از اينها پيدا نشود ، يا استعمال آن جائز نباشد ، مثل آن كه غصبى بأشد ، بايد بجاى هر كدام كه ممكن نيست ميت را با آب خالص غسل داده و احتياط مستحب آن است كه تيمم نيز بدهند .
( مسأله 559 ) كسى كه ميت را غسل مىدهد ، بايد مسلمان دوازده امامى و عاقل ، و بنابر احتياط بالغ بأشد و مسايل غسل را هم بداند ، ولى اگر ميت مسلمان غير اثنا عشرى را هم مذهب خودش بر طبق مذهبش غسل بدهد ، تكليف از مومن اثنا عشرى ساقط است .
( مسأله 560 ) كسى كه ميت را غسل مىدهد ، بايد قصد قربت داشته بأشد ، يعنى غسل را براى انجام فرمان خداوند عالم بجا آورد .
( مسأله 561 ) غسل بچه مسلمان واجب است ، و غسل و كفن و دفن كافر و أولاد أو ، جائز نيست ، و كسى كه از بچگى ديوانه بوده و به حال ديوانگى بالغ شده ، چنانچه محكوم به اسلام بوده بايد أو را غسل داد .
( مسأله 562 ) بچه سقط شده را اگر چهار ماه يا بيشتر دارد ، بايد غسل بدهند ، و اگر چهار ماه ندارد ، بايد بنابر احتياط در پارچه أي بپيچند و بدون غسل دفن كنند .
( مسأله 563 ) حرام است مرد زن را و زن مرد را غسل بدهد ، و زن شوهر ، خود و شوهر ، زن خود را در حال اختيار غسل ندهد .
( مسأله 564 ) مرد مىتواند دختر بچه أي را كه سن أو از سه سال بيشتر نيست ، غسل دهد ، و زن هم مىتواند پسر بچه أي را كه سه سال بيشتر ندارد ، غسل دهد .
( مسأله 565 ) اگر براى غسل دادن ميتى كه مرد است مرد پيدا نشود ، زنانى كه با أو نسبت دارند و محرمند ، مثل مادر و خواهر و عمه و خاله ، يا به واسطه شير خوردن يا ازدواج با أو محرم شده اند ، مىتوانند از زير لباس يا چيزى كه بدن أو را بپوشاند غسلش بدهند ، و نيز اگر براى غسل ميت زن زن ، ديگرى نباشد ، مردهايى كه با أو

98

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد محمد الروحاني    جلد : 1  صفحه : 98
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست