responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد محمد الروحاني    جلد : 1  صفحه : 491


عمو و عمه پدر و مادرى يا پدرى باشند بنابر مشهور مال را سه قسمت مىكنند ، يك قسمت را دائى يا خاله مىبرد و از بقيه دو قسمت به عمو و يك قسمت به عمه مىدهند . بنابر أين مال به نه سهم تقسيم مىشود سه سهم را به دائى يا خاله و چهار سهم را به عمو ، و دو سهم را به عمه مىدهند .
( مسأله 2778 ) اگر وارث ميت يك دائى يا يك خاله و يك عمو يا يك عمه مادرى و عمو و عمه پدر و مادرى يا پدرى بأشد ، بنابر مشهور مال را سه قسمت مىكنند يك قسمت آن را به دائى يا خاله مىدهند ، و بقيه ورثه دو قسمت باقيمانده را به تفاضل بين خودشان تقسيم مىكنند .
( مسأله 2779 ) اگر وارث ميت چند دائى و چند خاله بأشد كه همه پدر و مادرى يا پدرى يا مادرى باشند ، و عمو و عمه هم داشته بأشد ، مال سه سهم مىشود دو سهم آن را بدستورى كه گفته شد بين عمو و عمه قسمت مىكنند و يك سهم آن را دائيها و خاله‌ها بطور مساوى بين خودشان قسمت مىنمايند .
( مسأله 2780 ) اگر وارث ميت دائى يا خاله مادرى و چند دائى و خاله پدر و مادرى ، يا پدرى تنها در صورتي كه پدرى و مادرى نباشد و عمو و عمه بأشد ، مال سه سهم مىشود ، دو سهم آن را بدستورى كه سابقا گفته شد عمو و عمه بين خودشان قسمت مىكنند ، و بنابر احتياط بقيه ورثه در تقسيم يك سهم باقيمانده با هم مصالحه نمايند .
( مسأله 2781 ) اگر ميت عمو و عمه و دائى و خاله نداشته بأشد مقداري كه به عمو و عمه مىرسد به أولاد آنان و مقداري كه به دائى و خاله مىرسد به أولاد آنان داده مىشود .
( مسأله 2782 ) اگر وارث ميت عمو و عمه و دائى و خاله پدر و عمو و عمه و دائى و خاله مادر أو باشند ، بنابر مشهور مال سه سهم مىشود يك سهم آن را عمو و عمه و دائى و خاله مادر ميت بطور مساوى بين خودشان قسمت مىكنند و دو سهم ديگر آن را سه قسمت مىكنند يك قسمت را دائى و خاله پدر ميت بطور مساوى بين خودشان قسمت مىنمايند و دو قسمت ديگر آن را نيز بطور مساوى به عمو و عمه پدر ميت مىدهند .

491

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد محمد الروحاني    جلد : 1  صفحه : 491
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست