responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد محمد الروحاني    جلد : 1  صفحه : 443


كه غصب كرده بره أي پيدا شود ، مال صاحب مال است و نيز كسى كه مثلا خانه أي را غصب كرده اگر چه در آن ننشيند بايد اجاره آن را بدهد .
( مسأله 2565 ) اگر از بچه يا ديوانه چيزى را كه مال آنها است غصب كند بايد آن را به ولى أو بدهد ، و اگر از بين رفته بايد عوض آن را بدهد .
( مسأله 2566 ) هر گاه دو نفر با هم چيزى را غصب كنند اگر چه هر يك به تنهائى مىتوانسته آن را غصب نمايد هر كدام آنان ضامن نصف آنست .
( مسأله 2567 ) اگر چيزى را كه غصب كرده با چيز ديگرى مخلوط كند ، مثلا گندمى را كه غصب كرده با جو مخلوط نمايد چنانچه جدا كردن آنها ممكن است اگر چه زحمت داشته بأشد بايد جدا كند و به صاحبش برگرداند .
( مسأله 2568 ) اگر شخصي مثلا گوشواره أي را كه غصب كرده خراب نمايد ، بايد آن را با مزد ساختنش به صاحب آن بدهد ، و چنانچه براى أين كه مزد ندهد بگويد آن را مثل اولش مىسازم مالك مجبور نيست قبول نمايد ، و نيز مالك نمىتواند أو را مجبور كند كه آن را مثل اولش بسازد .
( مسأله 2569 ) اگر چيزى را كه غصب كرده بطورى تغيير دهد كه از اولش بهتر شود ، مثلا طلائى را كه غصب كرده گوشواره بسازد چنانچه صاحب مال بگويد مال را به همين صورت بده بايد به أو بدهد ، و نمىتواند براى زحمتى كه كشيده مزد بگيرد ، و هم چنين بدون اجازه مالك حق ندارد آن را به صورت اولش در آورد و اگر بدون اجازه أو آن چيز را مثل اولش كند بايد مزد ساختن آن را هم به صاحبش بدهد .
( مسأله 2570 ) اگر چيزى را كه غصب كرده بطورى تغيير دهد كه از اولش بهتر شود و صاحب مال بگويد بايد آن را به صورت أول در آورى واجب است آن را به صورت اولش در آورد ، و چنانچه قيمت آن بواسطة تغيير دادن كمتر از أول شود بايد تفاوت آن را به صاحبش بدهد ، پس طلائى را كه غصب كرده اگر گوشواره بسازد و صاحب آن بگويد بايد به صورت اولش در آورى در صورتي كه بعد از آب كردن قيمت آن پيش از گوشواره ساختن كمتر شود بايد تفاوت آن را بدهد .

443

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد محمد الروحاني    جلد : 1  صفحه : 443
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست