responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد محمد الروحاني    جلد : 1  صفحه : 432


خوارى را براى خود عقد كرده بأشد زن نبايد آن دختر را شير دهد ، چون اگر آن دختر را شير دهد خودش مادر زن شوهرش مىشود و بر أو حرام مىگردد .
( مسأله 2509 ) اگر كسى بخواهد زن برادرش به أو محرم شود بايد دختر شير خوارى را براى خود صيغه كند و با شرائطى كه در مسأله ( 2489 ) گفته شد زن برادرش آن دختر را شير دهد .
( مسأله 2510 ) اگر مرد پيش از آن كه زنى را براى خود عقد كند بگويد به واسطه شير خوردن آن زن بر أو حرام شده ، مثلا بگويد شير مادر أو را خورده چنانچه تصديق أو ممكن بأشد نمىتواند با آن زن ازدواج كند . و اگر بعد از عقد بگويد و خود زن هم حرف أو را قبول نمايد عقد باطل است ، پس اگر مرد با أو نزديكى نكرده بأشد ، يا نزديكى كرده بأشد ولى در وقت نزديكى كردن زن بداند بر آن مرد حرام است ، مهر ندارد و اگر بعد از نزديكى بفهمد كه بر آن مرد حرام بوده شوهر بايد مهر أو را مطابق زنهائى كه مثل أو هستند بدهد .
( مسأله 2511 ) اگر زن پيش از عقد بگويد به واسطه شير خوردن بر مردى حرام شده ، چنانچه تصديق أو ممكن بأشد نمىتواند با آن مرد ازدواج كند ، و اگر بعد از عقد بگويد ، مثل صورتي است كه مرد بعد از عقد بگويد كه زن بر أو حرام است و حكم آن در مسأله پيش گفته شد .
( مسأله 2512 ) شير دادنى كه علت محرم شدن است به دو چيز ثابت مىشود " أول " خبر دادن عده أي كه انسان از گفته آنان يقين پيدا كند . " دوم " شهادت دو مرد عادل يا يك مرد و دو زن يا چهار زن كه عادل باشند ، ولى بايد شرائط شير دادن را هم بگويند مثلا بگويند ما ديده أيم كه فلان بچه بيست و چهار ساعت از پستان فلان زن شير خورده و چيزى هم در بين نخورده و هم چنين ساير شرطها را كه در مسأله ( 2489 ) گفته شد شرح دهند .
( مسأله 2513 ) اگر شك كنند به مقداري كه علت محرم شدن است بچه شير خورده يا نه ، يا گمان داشته باشند كه به آن مقدار شير خورده بچه به كسى محرم نمىشود ولى بهتر آنست كه احتياط كنند .

432

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد محمد الروحاني    جلد : 1  صفحه : 432
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست