responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد محمد الروحاني    جلد : 1  صفحه : 384


خسارت را جبران كند اشكال ندارد .
( مسأله 2238 ) اگر مال در دست غاصب بأشد و مالك با أو قرارداد مضاربه ببندد مضاربه صحيح است ، و اگر بعد از قرارداد مال المضاربه تلف شود چنانچه عامل مذكور كوتاهى نكند و از تصرفات قراردادى تجاوز ننمايد ضامن نيست .
( مسأله 2239 ) هر يك از مالك و عامل مىتواند بدون رضايت ديگرى قرارداد مضاربه را به هم بزند و فرقى نيست كه فسخ قبل از شروع به معامله بأشد يا بعد از آن ، قبل از حصول ربح بأشد يا بعد از آن ، مضاربه مدت داشته بأشد يا نداشته بأشد .
( مسأله 2240 ) جايز نيست عامل بدون رضايت مالك ، مال خود را با مال المضاربه مخلوط كند ، و اگر بدون رضايت أو مخلوط كند مضاربه باطل نمىشود ، ولى در صورتي كه مال تلف شود يا خسارتي به آن برسد ، عامل ضامن است .
( مسأله 2241 ) عامل بدون رضايت مالك نمىتواند مال المضاربه را در مسافرت همراه خود بردارد مگر آن كه متعارف بأشد و اگر در صورت أول مال تلف شود يا ضرري به آن برسد ، عامل ضامن است .
( مسأله 2242 ) اگر عامل براى كارهائى كه در تجارت دخالت دارد أجير بگيرد در صورتي كه تاجر معمولا براى آن كارها أجير نمىگيرد بايد مزد أجير را از مال خود بدهد ، ولى اگر أجير گرفتن براى آن كارها ميان تجار معمول بأشد مىتواند مزد أجير را از سرمايه بدهد ، بلكه اگر خودش آن كارها را انجام دهد مىتواند مزد بردارد .
( مسأله 2243 ) مخارج مناسب شأن عامل در سفر از غذا و لباس و منزل و وسيله سفر و حمل و نقل كه در تجارت دخالت دارد ، از سرمايه است و اگر بيشتر از مقدار مذكور خرج كند بايد زايد را از مال خود بپردازد ، و اگر قناعت كرد و كمتر خرج نمود يا مهمان كسى گشت نمىتواند بيش از مقداري كه صرف كرده ، از سرمايه بردارد .
( مسأله 2244 ) اگر در مضاربه سود بدست آيد مخارج مذكور در مسأله ( 2243 ) از سود كسر مىشود و تمام سرمايه به مالك مىرسد و باقيمانده سود ميان عامل و مالك طبق قرارداد مضاربه تقسيم مىشود .

384

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد محمد الروحاني    جلد : 1  صفحه : 384
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست