responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد محمد الروحاني    جلد : 1  صفحه : 380


نظر دارند معلوم است لازم نيست آن را معين نمايند .
( هشتم ) مالك زمين را معين كند پس كسى كه چند قطعه زمين دارد و با هم تفاوت دارند اگر به زارع بگويد در يكى از أين زمينها زراعت كن و آن را معين نكند مزارعه باطل است .
( نهم ) مصارفى را كه هر كدام از آنان بايد بكنند معين نمايند . ولى اگر آن مصرف معلوم بأشد لازم نيست آن را معين نمايند .
( مسأله 2222 ) اگر مدت مزارعه تمام شود و حاصل بدست نيايد چنانچه مالك راضى شود كه با اجاره يا بدون اجاره زراعت در زمين أو بماند و زارع هم راضى بأشد مانعى ندارد ، ولى اگر مالك راضى نشود مىتواند زارع را وأدار كند كه زراعت را بچيند ، اگر از چيدن زراعت ضرري به زارع نرسد و الا مشكل است كه مالك بتواند زارع را مجبور كند و هم چنين مشكل است كه زارع بتواند مالك را مجبور كند كه زراعت در زمين أو بماند هر چند كه بخواهد در عوض أين كار چيزى به مالك بدهد .
( مسأله 2223 ) اگر بواسطة پيش آمدى زراعت در زمين ممكن نشود مثلا آب از زمين قطع گردد ، مزارعه به هم مىخورد و اگر زارع بدون عذر زراعت نكند چنانچه زمين در تصرف أو بوده و مالك در آن تصرف نداشته است بايد اجاره آن مدت را به مقدار معمول به مالك بدهد .
( مسأله 2224 ) اگر مالك و زارع صيغه خوانده باشند بدون رضايت يكديگر نمىتوانند مزارعه را به هم بزنند ، و هم چنين در صورتي كه مالك به قصد مزارعه زمين را به كسى واگذار كند بعيد نيست كه بدون رضايت يكديگر نتوانند معامله را به هم بزنند ولى اگر در ضمن معامله مزارعه شرط كرده باشند كه هر دو يا يكى از آنان حق به هم زدن معامله را داشته باشند مىتوانند مطابق قرارى كه گذاشته اند معامله را به هم بزنند .
( مسأله 2225 ) اگر بعد از قرار داد مزارعه مالك يا زارع بميرد مزارعه به هم نمىخورد ، بلكه وارث ميت بجاى أو خواهد بود ، ولى اگر زارع بميرد و قرار داد كرده باشند كه زارع شخصا زراعت را انجام دهد مزارعه به هم مىخورد و چنانچه زراعت

380

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد محمد الروحاني    جلد : 1  صفحه : 380
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست