responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد محمد الروحاني    جلد : 1  صفحه : 375


( مسأله 2203 ) اگر پيش از آن كه مدت اجاره تمام شود ملك را به مستأجر بفروشد اجاره به هم نمىخورد . و مستأجر بايد مال الاجاره را بدهد و هم چنين است اگر آن را به ديگرى بفروشد .
( مسأله 2204 ) اگر پيش از ابتداى مدت اجاره ملك بطورى خراب شود كه هيچ قابل استفاده نباشد ، يا قابل استفاده أي كه شرط كرده اند نباشد اجاره باطل مىشود ، و پولى كه مستأجر به صاحب ملك داده به أو بر مىگردد . و اگر طورى بأشد كه بتواند استفاده مختصرى از آن ببرد مىتواند اجاره را به هم بزند .
( مسأله 2205 ) اگر ملكي را اجاره كند و بعد از گذشتن مقداري از مدت اجاره بطورى خراب شود كه هيچ قابل استفاده نباشد يا قابل استفاده أي كه شرط كرده اند نباشد ، اجاره مدتى كه باقيمانده باطل مىشود ، و مىتواند اجاره مدت گذشته را به هم بزند و " اجرت المثل " يعنى اجرت معمولى آن مدت را بدهد .
( مسأله 2206 ) اگر خانه أي را كه مثلا دو اطاق دارد اجاره دهد و يك اطاق آن خراب شود چنانچه فورا آن را بسازد و هيچ مقداري از استفاده آن از بين نرود اجاره باطل نمىشود ، و مستأجر هم نمىتواند اجاره را به هم بزند ، ولى اگر ساختن آن بقدرى طول بكشد كه مقداري از استفاده مستأجر از بين برود اجاره به آن مقدار باطل مىشود و مستأجر مىتواند اجاره تمام مدت را به هم بزند و براى استفاده أي كه كرده " اجرت المثل " بدهد .
( مسأله 2207 ) اگر اجاره دهنده يا مستأجر بميرد اجاره باطل نمىشود ، ولى اگر خانه مال اجاره دهنده نباشد مثلا شخصي وصيت كرده بأشد كه تا زنده است منفعت خانه مال أو بأشد چنانچه زيد آن خانه را اجاره دهد و پيش از تمام شدن مدت اجاره بميرد اجاره آن خانه تا زمان فوت زيد صحيح و از آن به بعد باطل است ، و اگر مالك فعلى آن اجاره را امضا كند صحيح مىشود و مال الاجاره مدتى كه بعد از مردن اجاره دهنده باقي مانده به مالك فعلى بر مىگردد .
( مسأله 2208 ) اگر صاحب كار بنا را وكيل كند كه براى أو كارگر بگيرد چنانچه بنا

375

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد محمد الروحاني    جلد : 1  صفحه : 375
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست