responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد محمد الروحاني    جلد : 1  صفحه : 373


بايد اجرتش را بدهد چه خياط بيكار بأشد چه براى خودش يا ديگرى كار كند .
( مسأله 2190 ) اگر بعد از تمام شدن مدت اجاره معلوم شود كه اجاره باطل بوده مستأجر بايد مال الاجاره را به مقدار معمول به صاحب ملك بدهد . مثلا اگر خانه أي را يك سأله به صد تومان اجاره كند بعد بفهمد اجاره باطل بوده چنانچه اجاره آن خانه معمولا پنجاه تومان است بايد پنجاه تومان را بدهد ، و نيز اگر بعد از گذشتن مقداري از مدت اجاره معلوم شود كه اجاره باطل بوده نسبت به اجرت مدت گذشته نيز أين حكم جارى است .
( مسأله 2191 ) اگر چيزى را كه اجاره كرده از بين برود چنانچه در نگهدارى آن كوتاهى نكرده و در استفاده بردن از آن هم زيادة روى ننموده ضامن نيست . و نيز اگر مثلا پارچه أي را كه به خياط داده از بين برود در صورتي كه خياط زيادة روى نكرده و در نگهدارى آن هم كوتاهى نكرده بأشد لازم نيست عوض آن را بدهد .
( مسأله 2192 ) هر گاه صنعتگر چيزى را كه گرفته ضايع كند ضامن است .
( مسأله 2193 ) اگر قصاب سر حيواني را ببرد و آن را حرام كند چه مزد گرفته بأشد چه مجانى سر بريده بأشد ، بايد قيمت آن را به صاحبش بدهد .
( مسأله 2194 ) اگر حيواني را براى مقدار معينى از بار اجاره نمايد چنانچه بيشتر از آن مقدار بار كند و آن حيوان بميرد يا معيوب شود ضامن است ، و نيز اگر مقدار بار را معين نكرده باشند و بيشتر از معمول بار كند و حيوان تلف شود يا معيوب گردد ضامن مىباشد ، و در هر دو صورت اجرت زيادى را بر حسب معمول نيز بايد بدهد .
( مسأله 2195 ) اگر حيواني را براى بردن بار شكستنى اجاره دهد چنانچه آن حيوان بلغزد يا رم كند و بار را بشكند صاحب حيوان ضامن نيست ، ولى اگر بواسطة زدن و مانند آن كارى كند كه حيوان زمين بخورد و بار را بشكند ضامن است .
( مسأله 2196 ) اگر كسى بچه أي را ختنه كند و آن بچه بميرد ضامن است ، خواه مقداري كه بريده بيشتر از معمول بأشد يا نه ، و نيز اگر ضرري به آن بچه برسد چنانچه بيشتر از معمول بريده بأشد ضامن است . و اگر بيشتر از معمول نبريده بأشد أظهر أين

373

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد محمد الروحاني    جلد : 1  صفحه : 373
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست