responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد محمد الروحاني    جلد : 1  صفحه : 371


( دوم ) آن كه آن عمل در نظر شرع بطور مجان واجب نباشد ، پس أجير شدن براى فرائض يوميه يا تجهيز أموات بنابر احتياط جائز نيست ، و بنابر احتياط معتبر است كه پول دادن براى آن استفاده در نظر مردم بيهوده نباشد .
( سوم ) اگر چيزى را كه اجاره مىدهند چند فائده داشته بأشد ، استفاده أي كه مستأجر بايد از آن بكند معين نمايند ، مثلا اگر حيواني را كه سواري مىدهد و بار مىبرد اجاره دهند بايد در موقع اجاره معين كند كه فقط سواري يا باربرى آن مال مستأجر است يا همه استفاده‌هاى آن .
( چهارم ) مدت استفاده را در مثل منزل و يا مركب سواري معين نمايند ، ولى اگر مورد اجاره عمل بأشد و آن را معين كنند مثلا با خياط قرار بگذارند كه لباس معينى را بطور مخصوصى بدوزد كافيست .
( مسأله 2180 ) اگر ابتداى مدت اجاره را معين نكنند ابتداى آن بعد از خواندن صيغه اجاره است .
( مسأله 2181 ) اگر خانه أي را مثلا يك سأله اجاره دهند و ابتداى آن را يك ماه بعد از خواندن صيغه قرار دهند اجاره صحيح است ، اگر چه موقعى كه صيغه مىخوانند خانه در اجاره ديگرى بأشد .
( مسأله 2182 ) اگر مدت اجاره را معلوم نكند و بگويد هر وقت در خانه نشستى اجاره آن ما هي ده تومان است اجاره صحيح نيست .
( مسأله 2183 ) اگر به مستأجر بگويد خانه را ما هي ده تومان به تو اجاره دادم يا بگويد خانه را يك ماهه بده تومان به تو اجاره دادم و بعد از آن هم هر قدر بنشينى اجاره آن ما هي ده تومان است ، در صورتي كه ابتداى مدت اجاره را معين كنند يا ابتداى آن معلوم بأشد فقط اجاره ماه أول صحيح است .
( مسأله 2184 ) خانه أي را كه غريب و زوار در آن منزل مىكنند و معلوم نيست چقدر در آن مىمانند اگر قرار بگذارند كه مثلا شبى يك تومان بدهند و صاحب خانه راضى شود استفاده از آن خانه اشكال ندارد . ولى چون مدت اجاره را معلوم نكرده اند

371

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد محمد الروحاني    جلد : 1  صفحه : 371
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست