responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد محمد الروحاني    جلد : 1  صفحه : 369


( مسأله 2171 ) كسى كه نمىتواند حرف بزند اگر با إشارة بفهماند كه ملك را اجاره داده يا اجاره كرده صحيح است .
( مسأله 2172 ) اگر خانه يا دكان يا اطاقى را اجاره كند و صاحب ملك با أو شرط كند كه فقط خود أو از آنها استفاده نمايد مستأجر نمىتواند آن را به ديگرى جهت استفاده از آنها اجاره دهد مگر آن كه اجاره طورى بأشد كه استفاده مخصوص خودش بأشد مثل أين كه زنى منزل يا اطاقى را اجاره كند و بعدا شوهر كرده و اطاق يا منزل را جهت سكناى خودش اجاره دهد . و اگر مالك شرط نكند مىتواند آن را به ديگرى اجاره دهد . ولى اگر بخواهد به زيادتر از مقداري كه آن را اجاره كرده اجاره دهد بايد در آن كارى مانند تعمير و سفيد كارى انجام داده بأشد ، يا به غير جنسى كه اجاره كرده آن را اجاره دهد مثلا اگر با پول اجاره كرده به گندم يا چيز ديگر اجاره دهد ، و بنابر احتياط وجوبى كشتى حكم خانه را دارد .
( مسأله 2173 ) اگر أجير با انسان شرط كند كه فقط براى خود انسان كار كند نمىشود أو را به ديگرى اجاره داد مگر به نحوى كه در مساله قبلي گذشت . و اگر شرط نكند چنانچه أو را به چيزى كه اجرت أو قرار داده اجاره دهد بنابر احتياط بايد زيادتر نگيرد ، و اگر به چيز ديگرى اجاره دهد مىتواند زيادتر بگيرد . و هم چنين است اگر خودش أجير كسى شود و براى انجام آن عمل شخص ديگرى را به كمتر اجاره نمايد ، ولى اگر مقداري از آن عمل را خودش انجام داده بأشد مىتواند ديگرى را به كمتر اجاره نمايد .
( مسأله 2174 ) اگر غير خانه و دكان و اطاق و كشتى و أجير چيز ديگر مثلا زمين را اجاره كند و مالك با أو شرط نكند كه فقط خودش از آن استفاده نمايد ، اگر چه به بيشتر از مقداري كه اجاره كرده آن را اجاره دهد اشكال ندارد .
( مسأله 2175 ) اگر خانه يا دكانى را مثلا يك سأله به صد تومان اجاره كند و از نصف آن خودش استفاده نمايد مىتواند نصف ديگر آن را به صد تومان اجاره دهد ، ولى اگر بخواهد نصف آن را به زيادتر از مقداري كه اجاره كرده مثلا به صد و بيست تومان اجاره دهد بايد در آن كارى مانند تعمير انجام داده بأشد .

369

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد محمد الروحاني    جلد : 1  صفحه : 369
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست