responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد محمد الروحاني    جلد : 1  صفحه : 341


زحمت بأشد بعدا حج كند و اگر به هيچ قسم نتواند حج برود ، چنانچه كسى أو را براى حج أجير كند بايد به مكة رود و حج كسى را كه براى أو أجير شده بجا آورد و تا سال بعد در مكة بماند و براى خود حج نمايد . ولى اگر ممكن بأشد كه أجير شود و اجرت را نقد بگيرد و كسى كه أو را أجير كرده راضى شود كه حج أو در سال بعد بجا آورده شود ، بايد سال أول براى خود و سال بعد براى كسى كه أجير شده حج نمايد .
( مسأله 2039 ) اگر در سال أولى كه مستطيع شده به مكة رود و در وقت معينى كه دستور داده اند به مشعر الحرام نرسد ، چنانچه در سالهاى بعد مستطيع نباشد حج بر أو واجب نيست ، ولى اگر از سالهاى پيش مستطيع بوده و نرفته اگر چه به زحمت بأشد بايد حج كند .
( مسأله 2040 ) اگر در سال أولى كه مستطيع شده حج نكند و بعد به واسطه پيرى يا مرض و ناتوانى نتواند حج نمايد و نااميد بأشد از أين كه بعدا خودش حج كند بنابر احتياط ديگرى را از طرف خود بفرستد و در صورتي كه بعدا قدرت پيدا كرد خودش نيز حج نمايد ، بلكه اگر خودش قدرت پيدا نكرد بعد از مردنش بنابر احتياط از طرف أو حج بجا مىآورند ، و هم چنين است اگر در سال أولى كه به قدر رفتن حج مال پيدا كرده به واسطه پيرى يا مرض يا ناتوانى نتواند حج كند و نااميد از توانائى خود بأشد . و در تمام أين صور بنابر احتياط واجب چنانچه منوب عنه مرد بأشد بايد نائب صروره بأشد يعنى كسى كه اولين مرتبه حج رفتن أو بأشد .
( مسأله 2041 ) كسى كه از طرف ديگرى براى حج أجير شده بايد طواف نساء را نيز از طرف أو بجا آورد و بنابر احتياط يك طواف نساء ديگر نيز براى خود بجا بيآورد و در صورتي كه طواف نساء را ترك كند زن بر آن أجير حرام مىشود .
( مسأله 2042 ) اگر طواف نساء را درست بجا نياورد يا فراموش كند چنانچه بعد از چند روز يادش بيايد و از بين رآه بر گردد و بجا آورد صحيح است . و در صورت فراموشى ، چنانچه بر گشتن برايش مشقت داشته بأشد مىتواند نائب بگيرد .

341

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد محمد الروحاني    جلد : 1  صفحه : 341
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست