responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد محمد الروحاني    جلد : 1  صفحه : 247


( مسأله 1425 ) اگر أول نماز يا بين حمد و سوره اقتدا كند و اتفاقا پيش از آن كه به ركوع رود امام سر از ركوع بردارد نماز أو صحيح است .
( مسأله 1426 ) اگر موقعى برسد كه امام مشغول خواندن تشهد آخر نماز است چنانچه بخواهد به ثواب جماعت برسد بايد بعد از نيت و گفتن تكبيرة الاحرام بنشيند و بنابر احتياط تشهد را به قصد قربت مطلقه با امام بخواند ولى سلام را نگويد و صبر كند تا امام سلام نماز را بدهد بعد بايستد بدون آن كه دوباره نيت كند و تكبير بگويد حمد و سوره را بخواند و آن را ركعت أول نماز خود حساب كند .
( مسأله 1427 ) مأموم نبايد جلوتر از امام بايستد و بنابر احتياط واجب اگر مأموم يك مرد بأشد قدرى عقب تر در طرف راست امام بايستد و اگر متعدد باشند پشت سر امام بايستند و در صورت أول اگر قد أو بلند تر از امام است بنابر احتياط واجب بايد طورى بايستد كه در ركوع و سجود جلوتر از امام نباشد .
( مسأله 1428 ) اگر امام مرد و مأموم زن بأشد چنانچه بين آن زن و امام يا بين آن زن و مأموم ديگرى كه مرد است و زن بواسطة أو به امام متصل شده است پرده و مانند آن بأشد اشكال ندارد .
( مسأله 1429 ) اگر بعد از شروع به نماز بين مأموم و امام يا بين مأموم و كسى كه مأموم به واسطه أو متصل به امام است پرده يا چيز ديگرى حائل شود جماعت بلكه نمازش باطل مىشود ، مگر أين كه مأموم بوظيفه منفرد عمل كرده بأشد .
( مسأله 1430 ) در جماعت لازم است كه بين جاى سجده مأموم و جاى ايستادن امام به اندازه يك متر فاصله نباشد . و هم چنين است اگر انسان به واسطه مأمومى كه جلوى أو ايستاده به امام متصل بأشد . و احتياط مستحب آنست كه جاى سجده مأموم با جاى كسى كه جلوى أو ايستاده هيچ فاصله نداشته بأشد .
( مسأله 1431 ) اگر مأموم به واسطه كسى كه طرف راست يا چپ أو اقتدا كرده به امام متصل بأشد و از جلو به امام متصل نباشد بايد با كسى كه در طرف راست يا چپ أو اقتدا كرده يك متر فاصله نداشته بأشد

247

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد محمد الروحاني    جلد : 1  صفحه : 247
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست