responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد محمد الروحاني    جلد : 1  صفحه : 241


نماز هفت شبانه روز را قضا نمايد .
( مسأله 1379 ) كسى كه مثلا چند نماز صبح يا چند نماز ظهر از أو قضا شده و شماره آنها را نمىداند يا فراموش كرده مثلا نمىداند كه سه يا چهار يا پنج نماز بوده ، چنانچه مقدار كمتر را بخواند كافيست . ولى بهتر أين است كه بقدرى نماز بخواند كه يقين كند تمام آنها را خوانده است ، مثلا اگر فراموش كرده كه چند نماز صبح از أو قضا شده است و يقين دارد كه بيشتر از ده نماز نبوده ، احتياطا ده نماز صبح بخواند .
( مسأله 1380 ) كسى كه فقط يك نماز قضا از روزهاى پيش دارد ، بهتر أين است كه اگر ممكن است أول آن را بخواند بعد مشغول نماز آن روز شود . و نيز اگر از روزهاى پيش نماز قضا ندارد ولى يك نماز يا بيشتر از همان روز از أو قضا شده است ، در صورتي كه ممكن بأشد بهتر أين است كه نماز قضاى آن روز را پيش از نماز ادا بخواند .
( مسأله 1381 ) اگر در بين نماز يادش بيايد كه يك نماز يا بيشتر از همان روز از أو قضا شده ، يا فقط يك نماز قضا از روزهاى پيش دارد چنانچه وقت وسعت دارد و ممكن بأشد نيت را به نماز قضا بر گرداند ، بهتر أين است كه نيت نماز قضا كند مثلا اگر در نماز ظهر پيش از برخاستن براى ركعت سوم يادش بيايد كه نماز صبح آن روز قضا شده در صورتي كه وقت نماز ظهر تنگ نباشد ، نيت را به نماز صبح بر گرداند و آن را دو ركعتي تمام كند سپس ظهر را بخواند ، ولى اگر وقت تنگ است يا نمىتواند نيت را به نماز قضا بر گرداند - مثلا در ركوع ركعت سوم نماز ظهر يادش بيايد كه نماز صبح را نخوانده - نبايد نيت را به قضاى صبح بر گرداند .
( مسأله 1382 ) اگر از روزهاى گذشته چند نماز قضا دارد و يك نماز يا بيشتر هم از همان روز از أو قضا شده ، چنانچه براى قضاى تمام آنها وقت ندارد يا نمىخواهد همه را در آن روز بخواند ، مستحب است نماز قضاى آن روز را پيش از نماز ادا بخواند و بهتر أين است كه بعد از خواندن قضاى نمازهاى سابق دوباره نماز قضائي را كه در آن روز پيش از نماز ادا خوانده بجا آورد .

241

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد محمد الروحاني    جلد : 1  صفحه : 241
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست