responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد محمد الروحاني    جلد : 1  صفحه : 14


( مسأله 60 ) احتياط مستحب آنست كه طرف جلوى بدن در موقع استبراء كه احكام آن بعدا گفته مىشود ، و موقع تطهير مخرج بول و غائط رو به قبله و پشت به قبله نباشد .
( مسأله 61 ) اگر براى آن كه نا محرم أو را نبيند ، مجبور شود ، رو به قبله يا پشت به قبله بنشيند ، بايد رو به قبله يا پشت به قبله بنشيند ، و نيز اگر از رآه ديگر ناچار بأشد كه رو به قبله يا پشت به قبله بنشيند مانعى ندارد .
( مسأله 62 ) احتياط واجب آنست كه بچه را در وقت تخلى رو به قبله يا پشت به قبله ننشانند ، ولى اگر خود بچه بنشيند جلوگيرى از أو واجب نيست .
( مسأله 63 ) در چهار جا تخلى حرام است : ( أول ) در كوچه‌هاى بن بست در صورتي كه صاحبانش اجازه نداده باشند . ( دوم ) در ملك كسى كه اجازه تخلى نداده است . ( سوم ) در جائى كه براى عده مخصوصى وقف شده است مثل بعضي از مدرسه‌ها . ( چهارم ) روى قبر مؤمنين در صورتي كه بي احترامى به آنان بأشد و هم چنين هر جائى كه تخلى موجب هتك حرمت يكى از مقدسات دين يا مذهب شود .
( مسأله 64 ) در سه صورت مخرج غائط فقط با آب پاك مىشود : ( أول ) آن كه با غائط نجاست ديگرى مثل خون بيرون آمده بأشد و با مخرج ملاقاة كرده بأشد .
( دوم ) آن كه نجاستى از خارج به مخرج غائط رسيده بأشد . ( سوم ) آن كه أطراف مخرج بيشتر از مقدار معمول آلوده شده بأشد ، و در غير أين سه صورت مىتوان مخرج را با آب شست و يا به دستوري كه بعدا گفته مىشود ، با پارچه و سنگ و مانند اينها پاك كرد اگر چه شستن با آب بهتر است .
( مسأله 65 ) مخرج بول با غير آب پاك نمىشود . و در جارى اگر بعد از بر طرف شدن بول يك مرتبه بشويند كافيست ، ولى با آب قليل و هم چنين كر بنابر احتياط واجب بايد دو مرتبه شست و بهتر آنست كه سه مرتبه شسته شود .
( مسأله 66 ) اگر مخرج غائط را با آب بشويند ، بايد چيزى از غائط در آن نماند ، ولى باقي ماندن رنگ و بوى آن مانعى ندارد و اگر در دفعه أول طورى شسته

14

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد محمد الروحاني    جلد : 1  صفحه : 14
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست