نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد محمد الروحاني جلد : 1 صفحه : 36
ندارد بلكه ريختن خيار و بادمجان و مانند اينها در آن اگر چه پيش از سركه شدن بأشد نيز اشكالى ندارد ، مگر أين كه پيش از سركه شدن مسكر شده بأشد . ( مسأله 200 ) آب انگورى كه به آتش يا به خودى خود جوش بيايد حرام مىشود و اگر آن قدر به آتش بجوشد كه دو قسمت آن كم شود و يك قسمت آن بماند ، حلال مىشود . و در مساله ( 113 ) گذشت كه آب انگور به جوش آمدن نجس نمىشود . ( مسأله 201 ) اگر دو قسمت آب انگور بدون جوش آمدن كم شود چنانچه باقيمانده آن جوش بيايد حرام است . ( مسأله 202 ) آب انگورى كه معلوم نيست جوش آمده يا نه حلال است ولى اگر جوش بيايد تا انسان يقين نكند كه دو قسمت آن با آتش كم شده ، حلال نمىشود . ( مسأله 203 ) اگر مثلا در يك خوشه غوره مقداري انگور بأشد ، چنانچه به آبى كه از آن خوشه گرفته مىشود ، آب انگور نگويند و بجوشد خوردن آن حلال است . ( مسأله 204 ) اگر يك دانه انگور در چيزى كه به آتش مىجوشد بيفتد و بجوشد ومستهلك نشود ، فقط خوردن آن دانه حرام است . ( مسأله 205 ) اگر بخواهند در چند ديگ شيره بپزند ، بهتر آن است كفگيرى را كه در ديگ جوش آمده زده اند در ديگى كه جوش نيامده نزنند . ( مسأله 206 ) چيزى كه معلوم نيست غوره است يا انگور ، اگر جوش بيايد حلال است . 6 - انتقال ( مسأله 207 ) اگر خون بدن انسان يا خون حيواني كه خون جهنده دارد - يعنى حيواني كه وقتى رگ آن را ببرند خون از آن جستن مىكند - به بدن حيواني كه خون جهنده ندارد برود ، و خون آن حيوان حساب شود پاك مىگردد و أين را انتقال گويند . و هم چنين است حكم در ساير نجاسات ، و اما خونى كه زالو از انسان مىمكد چون خون زالو به آن گفته نمىشود و مىگويند خون انسان است نجس مىباشد .
36
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد محمد الروحاني جلد : 1 صفحه : 36