responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد الگلپايگاني    جلد : 1  صفحه : 74


مسأله 445 - زنى كه شك دارد يائسه شده يا نه ، اگر خونى ببيند و نداند حيض است يا نه ، بايد بنا بگذارد كه يائسه نشده است .
مسأله 446 - مدت حيض ، كمتر از سه روز و بيشتر از ده روز ، نمىشود . و اگر مختصرى هم از سه روز كمتر باشد ، حيض نيست .
مسأله 447 - اگر سه روز اول حيض پشت سر هم نباشد - مثل آن كه : دو روز خون ببيند و يك روز پاك شود و درباره يك روز خون ببيند . بنابر احتياط لازم ، در روزهائى كه خون مىبيند ، بايد جمع كند ميان كارهاى مستحاضه و تروك حايض و در روزهائى كه خون نمىبيند ، هم كارهائى را كه بر حايض حرام است ، ترك كند و هم عبادتهاى خود را بجا آورد .
مسأله 448 - لازم نيست در تمام سه روز ، خون بيرون بيايد بلكه اگر خون در فرج باشد به نحوى كه در اين سه روز هر موقع پنبه يا انگشت داخل كند آلوده شود ، كافى است به شرط آن كه از اول مقدارى خون بيرون آمده باشد هر چند كم باشد و فرق نمىكند كه به خودى خود يا بوسيله پنبه و غير آن بيرون آمده باشد - و اگر بيرون نيامده و فقط در فضاى فرج ريخته ، احتياط آنست كه تا خون بيرون نيامده ، هم عبادتهاى خود را بجا آورد و هم كارهائى را كه بر حايض حرام است ترك كند و هر گاه در بين سه روز مختصرى پاك شود - كه در باطن خون نباشد - حكم به حيض بودن ، مشكل است ولى اگر مدت پاكى كم باشد احتياط لازم آنست كه ، بين تروك حايض و اعمال مستحاضه ، جمع نمايد .
مسأله 449 - لازم نيست شب اول و شب چهارم را خون ببيند ولى بايد در شب دوم و سوم قطع نشود ، پس اگر از اول اذان صبح روز اول تا غروب روز سوم پشت سر هم خون بيايد و در شب دوم و سوم هيچ خون قطع نشود ، حيض است ولى اگر در اواسط روز اول شروع و در همان موقع از روز چهارم قطع شود ، به شرطى حيض است كه در شبهاى دوم و سوم و چهارم نيز خون قطع نشود .
مسأله 450 - اگر سه روز پشت سر هم خون ببيند و پاك شود ، چنانچه دوباره خون ببيند و روزهائى كه خون ديده و روزهائى كه در وسط پاك بوده ، روى هم از

74

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد الگلپايگاني    جلد : 1  صفحه : 74
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست