responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد الگلپايگاني    جلد : 1  صفحه : 57


مسأله 334 - اگر زخم يا دمل يا شكستگى در صورت يا دستها باشد و بشود روى آن را باز كرد ، چنانچه ريختن آب روى آن ضرر دارد و كشيدن دست تر ضرر ندارد كشيدن دست تر روى آن كافى است و پارچه گذاردن و دست روى آن كشيدن لازم نيست اگر چه احتياطا خوب است .
مسأله 335 - اگر نمىشود روى زخم را باز كرد ولى زخم و چيزى كه روى آن گذاشته ، پاك است و رساندن آب به زخم ممكن است و ضرر هم ندارد ، بايد آب را به روى زخم برساند . و اگر زخم يا چيزى كه روى آن گذاشته نجس است ، چنانچه آب كشيدن آن و رساندن آب به روى زخم ممكن باشد ، بايد آن را آب بكشد و موقع وضوء آب را به زخم برساند ، و در صورتى كه آب براى زخم ضرر دارد ، يا آن كه رساندن آب به روى زخم ممكن نيست ، يا زخم نجس است و نمىشود آن را آب كشيد ، بايد اطراف زخم را بشويد و اگر جبيره پاك است ، روى آن مسح كند و اگر جبيره نجس است ، يا نمىشود روى آن را دست تر كشيد مثلا دوائى است كه بدست مىچسبد ، پارچه پاكى را بطورى كه به بستن و مانند آن جزء جبيره حساب شود ، روى آن قرار دهد و دست تر روى آن بكشد ، و اگر تمام محل تيمم يا بعض آن بى مانع باشد - و اگر مواضع تيمم پوشيده باشد وضوى جبيره‌اى كافى است و تيمم جبيره‌اى لازم نيست .
مسأله 336 - اگر جبيره تمام صورت يا تمام يكى از دستها يا تمام هر دو دست را گرفته باشد ، بايد وضوى جبيره‌اى بگيرد و بنابر احتياط واجب اگر تمام يا بعض مواضع تيمم پوشيده نيست تيمم هم بنمايد .
مسأله 337 - اگر جبيره تمام اعضاء وضو را گرفته باشد ، بنابر احتياط واجب بايد وضوى جبيره‌اى بگيرد و تيمم هم بنمايد .
مسأله 338 - كسى كه در كف دست و انگشتها جبيره دارد و در موقع وضو دست روى آن كشيده است ، بايد سر و پاها را با همان رطوبت مسح كند .
مسأله 339 - اگر جبيره تمام پهناى روى پا را گرفته ولى مقدارى از طرف انگشتان و مقدارى از طرف بالاى پا باز است ، بايد جاهائى كه باز است روى پا را و جائى كه جبيره است روى جبيره را مسح كند .

57

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد الگلپايگاني    جلد : 1  صفحه : 57
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست