responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد الگلپايگاني    جلد : 1  صفحه : 479


اگر پدرى فرزند خود را عمدا بكشد ، بايد بدستورى كه در احكام ديه گفته مىشود ديه بدهد و هر قدر حاكم شرع صلاح مىداند او را تعزير نمايد .
مسأله 2801 - هر گاه كسى پسرى را از روى شهوت ببوسد ، حاكم شرع از سى تا نود و نه تازيانه هر قدر صلاح مىداند به او مىزند ، و روايت شده است كه خداوند عالم دهانه‌اى از آتش به دهان او مىزند و ملائكه آسمان و زمين و ملائكه رحمت و غضب بر او لعنت مىكنند و جهنم براى او مهيا خواهد بود . ولى اگر توبه كند توبه او قبول مىشود .
مسأله 2802 - اگر كسى مرد و زن را براى زنا يا دو نفر را براى لواط به هم برساند ، بايد هفتاد و پنج تازيانه به او بزنند و اگر مرد باشد و در مرتبه دوم اين عمل را مرتكب شود بايد علاوه بر هفتاد و پنج تازيانه از محلى كه در آن محل اين كار را كرده بيرونش كنند .
مسأله 2803 - اگر كسى بخواهد با زنى زنا كند ، يا با پسرى لواط نمايد و بدون آن كه او را بكشند جلو گيرى از او ممكن نباشد ، كشتن او جايز است .
مسأله 2804 - اگر شخص بالغ عاقل به مرد يا زن مسلمانى كه بالغ و عاقل و آزاد است و علنا زنا كار نباشد نسبت زنا يا لواط بدهد ، يا ولد الزنا بگويد ، بايد هشتاد تازيانه از روى لباس به او بزنند .
مسأله 2805 - كسى كه مكلف و عاقل است اگر از روى اختيار شراب بخورد در دفعه اول و دوم بايد اگر مرد باشد تمام بدنش را غير از عورت برهنه كنند و هشتاد تازيانه به او بزنند و در دفعه سوم يا چهارم بايد او را بكشند و زن را نبايد برهنه كنند .
مسأله 2806 - كسى كه مكلف و عاقل است اگر چهار نخود و نيم طلاى سكه دار يا چيز ديگرى را كه به اين مقدار ارزش دارد بدزدد چنانچه شرائطى را كه در شرع براى آن معين شده دارا باشد . در دفعه اول بايد چهار انگشت دست راست او را از بيخ ببرند و كف دست و شست او را بگذارند و در دفعه دوم بنابر احتياط بايد پاى چپ او را از وسط قدم ببرند و در دفعه سوم بايد او را حبس كنند تا بميرد و چنانچه مال دارد

479

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد الگلپايگاني    جلد : 1  صفحه : 479
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست