responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد الگلپايگاني    جلد : 1  صفحه : 475


مال را شوهر و بقيه را ورثه ديگر مىبرند .
مسأله 2780 - اگر مردى بميرد و اولاد نداشته باشد چهار يك مال را زن و بقيه را ورثه ديگر مىبرند و اگر از آن زن يا از زن ديگر اولاد داشته باشد ، هشت يك مال را زن و بقيه را ورثه ديگر مىبرند ، و زن از زمين ارث نمىبرد ، نه از خود زمين و نه از قيمت آن چه زمين خانه مسكونى باشد يا زمين باغ و زراعت و زمينهاى ديگر و نيز از عين هوائى بنا و اشجار ارث نمىبرد ولى از قيمت آنها و قيمت درخت و زراعت و ساختمانى كه در زمين باغ و زراعت و زمينهاى ديگر است ارث مىبرد .
مسأله 2781 - اگر زن بخواهد در چيزهائى كه از آنها ارث نمىبرد ، مانند زمين خانه مسكونى ، تصرف كند ، بايد از ورثه ديگر اجازه بگيرد . و نيز احتياط مستحب آنست كه ورثه تا سهم زن را نداده‌اند ، در چيزهائى كه زن از قيمت آنها ارث مىبرد ، مانند بنا و درخت بدون اجازه او تصرف نكنند . و چنانچه پيش از دادن سهم زن ، اينها را بفروشند ، معامله صحيح است و محتاج به اجازه زن نيست .
مسأله 2782 - اگر بخواهند بنا و درخت و مانند آن را قيمت نمايند ، بايد حساب كنند كه اگر آنها بدون اجاره در زمين بمانند تا از بين بروند ، چقدر ارزش دارند و سهم زن را از آن قيمت بدهند .
مسأله 2783 - مجراى آب قنات و مانند آن حكم زمين را دارد و آجر و چيزهائى كه در آن به كار رفته ، در حكم ساختمان است .
مسأله 2784 - اگر ميت بيش از يك زن داشته باشد ، چنانچه اولاد نداشته باشد ، چهار يك مال ، و اگر اولاد داشته باشد ، هشت يك مال به شرحى كه گفته شد ، بطور مساوى بين زنان او قسمت مىشود ، اگر چه شوهر با هيچ يك از آنان يا بعض آنان نزديكى نكرده باشد ، ، ولى اگر در مرضى كه به آن مرض از دنيا رفته ، زنى را عقد كرده و با از نزديكى نكرده است ، آن زن از او ارث نمىبرد و حق مهر هم ندارد .
مسأله 2785 - اگر زن در حال مرض ، شوهر كند و به همان مرض بميرد ، شوهرش اگر چه با او نزديكى نكرده باشد ، از او ارث مىبرد ، مسأله 2786 - اگر زن را به ترتيبى كه در احكام طلاق گفته شد ، طلاق رجعى

475

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد الگلپايگاني    جلد : 1  صفحه : 475
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست