responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد الگلپايگاني    جلد : 1  صفحه : 458


كسى كه براى او وقف شده يا وكيل ، يا ولى او بدهند ولى اگر چيزى را بر اولاد صغير خود وقف كند و به قصد اين كه آن چيز ملك آنان شود ، از طرف آنان نگهدارى نمايد ، وقف صحيح است .
مسأله 2690 - اگر مسجدى را وقف كنند ، بعد از آن كه يك نفر در آن مسجد نماز خواند ، وقف درست مىشود .
مسأله 2691 - كسى كه مال خود را وقف مىكند ، بايد مكلف و عاقل باشد و شرعا بتواند در مال خود تصرف كند ، بنابر اين سفيهى كه مال خود را در كارهاى بيهوده مصرف مىكند ، چون حق ندارد در مال خود تصرف نمايد اگر چيزى را وقف كند صحيح نيست و همچنين است محجور نسبت به اموالى كه به حكم حاكم شرع از تصرف در آنها منع شده است .
مسأله 2692 - اگر مالى را براى كسانى كه به دنيا نيامده‌اند وقف كند ، درست نيست ولى اگر براى زندگان و بعد از آنان براى كسانى كه بعدا به دنيا مىآيند وقف نمايد مثلا چيزى را بر اولاد خود وقف كند كه بعد از آنان وقف نوه‌هاى او باشد و هر دسته‌اى بعد از دسته ديگر از وقف استفاده كنند ، صحيح است .
مسأله 2693 - اگر چيزى را بر خودش وقف كند مثل آن كه دكانى را وقف كند كه عايدى آن را بعد از مرگ او خرج مقبره‌اش نمايند ، صحيح نيست . ولى اگر مالى را بر فقرا وقف كند و خودش فقير شود ، مىتواند از منافع وقف استفاده نمايد .
مسأله 2694 - اگر براى چيزى كه وقف كرده متولى معين كند ، بايد مطابق قرارداد او رفتار نمايند . و اگر معين نكند ، چنانچه بر افراد مخصوصى مثلا بر اولاد خود وقف كرده باشد و آنان بالغ باشند ، اختيار با خود آنان است و اگر بالغ نباشند اختيار به اولى ايشان است و براى استفاده از وقف اجازه حاكم شرع لازم نيست .
مسأله 2695 - اگر ملكى را مثلا بر فقرا يا سادات وقف كند ، يا وقف كند كه منافع آن به مصرف خيرات برسد ، در صورتى كه براى آن ملك متولى معين نكرده باشد ، اختيار آن با حاكم شرع است .
مسأله 2696 - اگر ملكى را بر افراد مخصوصى مثلا بر اولاد خود وقف كند كه

458

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد الگلپايگاني    جلد : 1  صفحه : 458
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست