نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد الگلپايگاني جلد : 1 صفحه : 456
بخورد كار مباحى را ترك كند ، بايد انجام آن در نظر مردم بهتر از تركش نباشد . سوم - به يكى از اسمهاى خداوند عالم قسم بخورد كه به غير ذات مقدس او گفته نمىشود مانند خدا - و - الله . و نيز اگر به اسمى قسم بخورد كه به غير خدا هم مىگويند ولى بقدرى به خدا گفته مىشود كه هر وقت كسى آن اسم را بگويد ، ذات مقدس حق در نظر مىآيد : مثل آن كه به خالق و رازق قسم بخورد صحيح است . چهارم - قسم را به زبان بياورد و اگر بنويسد يا در قلبش آن را قصد كند صحيح نيست ولى آدم لال اگر با اشاره قسم بخورد صحيح است . پنجم - عمل نكردن به قسم براى او ممكن باشد و اگر موقعى كه قسم مىخورد ممكن باشد و بعدا از عمل به آن عاجز شود ، از وقتى كه عاجز مىشود ، قسم او به هم مىخورد و نيز اگر عمل كردن به قسم بقدرى مشقت پيدا كند كه نشود آن را تحمل كرد و يا اين كه متعلق قسم در موقع عمل مرجوح يا حرام شود قسم به هم مىخورد و همينطور است حكم در عهد و نذر . مسأله 2681 - اگر پدر آنچه را فرزند قسم خورده بجا بياورد بگويد بجا نياور و آنچه را قسم خورده بجا نياورد بگويد بجا آور قسم او بى اثر مىشود . مسأله 2682 - اگر زن بدون اجازه شوهر قسم بخورد ، و شوهر كارى را كه زن قسم خورده بجا نياورد بگويد بجا آور يا قسم خورده بجا آورد بگويد بجا نياور قسم زن بى اثر مىشود . مسأله 2683 - اگر انسان از روى فراموشى ، يا ناچارى به قسم عمل نكند كفاره بر او واجب نيست و همچنين است اگر مجبورش كنند كه به قسم عمل ننمايد و قسمى كه آدم وسواسى مىخورد ، مثل اين كه مىگويد والله الآن مشغول نماز مىشوم و بواسطه وسواس مشغول نمىشود ، اگر وسواس او طورى باشد كه بى اختيار به قسم عمل نكند كفاره ندارد . مسأله 2684 - كسى كه قسم مىخورد ، اگر حرف او راست باشد ، قسم خوردن او مكروه است و اگر دروغ باشد ، حرام و از گناهان بزرگ مىباشد ، ولى اگر براى اين كه خودش يا مسلمان ديگرى را از شر ظالمى نجات دهد ، قسم دروغ بخورد
456
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد الگلپايگاني جلد : 1 صفحه : 456