responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد الگلپايگاني    جلد : 1  صفحه : 436


مسأله 2582 - اگر در بين سالى كه اعلان مىكند مال از بين برود ، چنانچه در نگهدارى آن كوتاهى كرده ، يا تعدى يعنى زياده روى كرده باشد ، بايد عوض آن را به صاحبش بدهد و اگر كوتاهى نكرده و زياده روى هم ننموده ، چيزى بر او واجب نيست .
مسأله 2583 - اگر مالى را كه نشانه دارد و قيمت آن به 6 / 12 نخود نقره سكه‌دار مىرسد در جائى پيدا كند كه معلوم است بواسطه اعلان ، صاحب آن پيدا نمىشود ، مىتواند در روز اول آن را از طرف صاحبش صدقه بدهد و چنانچه صاحبش پيدا شود و به صدقه دادن راضى نشود ، بايد عوض آن را به او بدهد و ثواب صدقه‌اى كه داده مال خود او است .
مسأله 2584 - اگر چيزى را پيدا كند و به خيال اين كه مال خود او است بردارد بعد بفهمد مال خودش نبوده ، بايد تا يك سال اعلان نمايد و همچنين است اگر مثلا پاى خود را به گمشده‌اى بزند و آن را از جاى خودش حركت دهد .
مسأله 2585 - بايد موقع اعلان ، جنس چيزى را كه پيدا كرده معين نمايد به نحوى كه در نظر عرف صدق تعريف كند مثل اين كه بگويد : كتابى پيدا كرده‌ام يا لباسى ، و اگر همين قدر بگويد : چيزى پيدا كرده‌ام كافى نيست .
مسأله 2586 - اگر كسى چيزى را پيدا كند و ديگرى بگويد مال من است در صورتى بايد به او بدهد كه نشانه‌هاى آن را بگويد . ولى لازم نيست نشانه‌هائى را كه بيشتر اوقات صاحب مال هم ملتفت آنها نيست بگويد .
مسأله 2587 - اگر قيمت چيزى را كه پيدا كرده به 6 / 12 نخود نقره سكه‌دار برسد چنانچه اعلان نكند و در مسجد ، يا جاى ، ديگرى كه محل اجتماع مردم است بگذارد و آن چيز از بين برود ، يا ديگرى آن را بردارد ، كسى كه آن را پيدا كرده ضامن است .
مسأله 2588 - هر گاه چيزى پيدا كند كه اگر بماند فاسد مىشود ، بايد قيمت آن را معين كند يا براى خودش بردارد و يا به ديگرى بفروشد و پولش را براى صاحبش نگهدارد و احتياط لازم آنست كه اين كار با اذن حاكم شرع ، يا وكيل او باشد ،

436

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد الگلپايگاني    جلد : 1  صفحه : 436
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست