responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد الگلپايگاني    جلد : 1  صفحه : 432


مسأله 2555 - چيزى را كه انسان پيش طلبكار گرو مىگذارد ، بايد پيش او بماند كه اگر طلب او را ندهد طلب خود را از آن بدست آورد پس اگر پيش از آن كه طلب او را بدهد آن چيز را به زور از او بگيرد ، حق او را غصب كرده است .
مسأله 2556 - مالى را كه نزد كسى گرو گذاشته‌اند ، اگر ديگرى غصب كند صاحب مال و طلبكار مىتوانند چيزى را كه غصب كرده از او مطالبه نمايند و چنانچه آن چيز را از او بگيرند ، باز هم در گرو است و اگر آن چيز از بين برود و عوض آن را بگيرند ، آن عوض هم مثل خود آن چيز گرو مىباشد .
مسأله 2557 - اگر انسان چيزى را غصب كند ، بايد به صاحبش برگرداند و اگر آن چيز از بين برود ، بايد عوض آن را به او بدهد .
مسأله 2558 - اگر از چيزى كه غصب كرده منفعتى بدست آيد مثلا از گوسفند بره‌اى پيدا شود ، مال صاحب مال است و نيز كسى كه مثلا خانه‌اى را غصب كرده ، اگر چه در آن ننشيند بايد اجاره آن را بدهد .
مسأله 2559 - اگر از بچه يا ديوانه چيزى را غصب كند ، بايد آن را به ولى او بدهد و اگر از بين رفته بايد عوض آن را بدهد .
مسأله 2560 - هر گاه دو نفر با هم چيزى را غصب كنند هر كدام از آن دو ضامن نصف آنست ، اگر چه هر يك به تنهائى مىتوانسته آن را غصب نمايد .
مسأله 2561 - اگر چيزى را كه غصب كرده با چيز ديگرى مخلوط كند . مثلا گندمى را كه غصب كرده با جو مخلوط نمايد چنانچه جدا كردن آنها ممكن است اگر چه زحمت داشته باشد ، بايد جدا كند و به صاحبش برگرداند .
مسأله 2562 - اگر ظرف طلا و نقره يا چيز ديگرى را كه ساختنش حرام است غصب كند و خراب نمايد ، لازم نيست مزد ساختن آن را به صاحبش بدهد ولى اگر مثلا گوشواره‌اى را كه غصب كرده خراب نمايد ، بايد آن را با مزد ساختنش به صاحب آن بدهد و چنانچه براى اين كه مزد ندهد ، بگويد آن را مثل اولش مىسازم ، مالك مجبور نيست قبول نمايد . و نيز مالك نمىتواند او را مجبور كند كه آن را مثل اولش بسازد .
مسأله 2563 - اگر چيزى را كه غصب كرده بطورى تغيير دهد كه از اولش

432

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد الگلپايگاني    جلد : 1  صفحه : 432
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست