responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد الگلپايگاني    جلد : 1  صفحه : 413


كردن به صورت و دست آنان اگر به قصد لذت باشد حرام است ، بلكه حرام بودن نگاه به آنها بدون قصد لذت هم خالى از قوت نيست و نيز نگاه كردن زن به بدن مرد نامحرم حرام مىباشد .
مسأله 2443 - اگر انسان بدون قصد لذت به صورت و دست زنى كه اهل كتاب است مثل زن يهوديه و نصرانيه نگاه كند ، در صورتى كه نترسد كه به حرام بيفتد و سير نگاه نكند اشكال ندارد . و احتياط واجب آنست كه به غير صورت و دست او نگاه نكند .
مسأله 2444 - زن بايد بدن و موى خود را از مرد نامحرم بپوشاند ، بلكه احتياط واجب آنست كه از پسرى هم كه بالغ نشده ولى خوب و بد را مىفهمد و از نگاه كردن تحريك و تهييج شهوت او عادتا ممكن باشد بدن و موى خود را بپوشاند .
مسأله 2445 - نگاه كردن به عورت ديگرى حتى به عورت بچه مميزى كه خوب و بد را مىفهمد حرام است ، اگر چه از پشت شيشه يا در آئينه يا آب صاف و مانند اينها باشد . ولى زن و شوهر مىتوانند به تمام بدن يكديگر نگاه كنند .
مسأله 2446 - مرد و زنى كه با يكديگر محرمند اگر قصد لذت نداشته باشند مىتوانند غير از عورت به تمام بدن يكديگر نگاه كنند .
مسأله 2447 - مرد نبايد با قصد لذت به بدن مرد ديگر نگاه كند و نگاه كردن زن هم به بدن زن ديگر با قصد لذت حرام است .
مسأله 2448 - مرد نبايد عكس زن نامحرم را بيندازد ، و اگر زن نامحرمى را بشناسد نبايد به عكس او خصوص در مواردى كه معرض هتك و فساد باشد نگاه كند .
مسأله 2449 - اگر در حال ناچارى زن بخواهد زن ديگر ، يا مردى غير از شوهر خود را تنقيه كند ، يا عورت او را آب بكشد ، بايد چيزى در دست كند كه دست او به عورت آن مرد يا زن نرسد و همچنين است اگر مرد بخواهد در حال ناچارى مرد ديگر ، يا زنى غير زن خود را تنقيه كند ، يا عورت او را آب بكشد .
مسأله 2450 - اگر مرد براى معالجه زن نامحرم ناچار باشد كه او را نگاه كند و دست به بدن او بزند اشكال ندارد ، ولى اگر با نگاه كردن بتواند معالجه كند ، نبايد دست به بدن او بزند و اگر با دست زدن بتواند معالجه كند نبايد او را نگاه كند .

413

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد الگلپايگاني    جلد : 1  صفحه : 413
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست