responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد الگلپايگاني    جلد : 1  صفحه : 378


غصب كند و اجاره معمولى ده روز آن پانزده تومان باشد ، مىتواند پانزده تومان را از غاصب بگيرد .
مسأله 2218 - اگر چيزى را كه اجاره كرده تحويل بگيرد و بعد ديگرى آن را غصب كند ، نمىتواند اجاره را به هم بزند و فقط حق دارد كرايه آن چيز را به مقدار معمول از غاصب بگيرد .
مسأله 2219 - اگر پيش از آن كه اجاره تمام شود ، ملك را به مستأجر بفروشد چون حكم به باقى ماندن اجاره مشكل است . احتياط لازم آنست كه در اين صورت در اجاره مدتى كه باقى مانده مستأجر و موجر با هم مصالحه نمايند ولى اگر آن را به ديگرى بفروشد اجاره به هم نمىخورد .
مسأله 2220 - اگر پيش از ابتداى مدت اجاره ، ملك بطورى خراب شود كه هيچ قابل استفاده نباشد ، يا قابل استفاده‌اى كه شرط كرده‌اند نباشد ، اجاره باطل مىشود و پولى كه مستأجر به صاحب ملك داده به او برمىگردد . بلكه اگر طورى باشد كه بتواند استفاده مختصرى هم از آن ببرد ، مىتواند اجاره را به هم بزند .
مسأله 2221 - اگر ملكى را اجاره كند و بعد از گذشتن مقدارى از مدت اجاره بطورى خراب شود كه هيچ قابل استفاده نباشد يا قابل استفاده‌اى كه شرط كرده‌اند نباشد ، اجاره مدتى كه باقيمانده باطل مىشود و اگر استفاده مختصرى هم بتواند از آن ببرد ، مىتواند اجاره مدت باقيمانده را به هم بزند .
مسأله 2222 - اگر خانه‌اى را كه مثلا دو اطاق دارد اجاره دهد و يك اطاق آن خراب شود ، اگر هر يك از اطاقها جزء اجاره باشد اجاره نسبت به اطاقى كه خراب شده باطل مىشود اگر چه فورا آن را بسازد و مستأجر مىتواند اجاره باقيمانده را به هم بزند .
مسأله 2223 - اگر اجاره دهنده يا مستأجر بميرد ، اجاره باطل نمىشود . ولى اگر خانه مال اجاره دهنده نباشد مثلا ديگرى وصيت كرده باشد كه تا او زنده است منفعت خانه مال او باشد ، چنانچه آن خانه را اجاره دهد و پيش از تمام شدن مدت اجاره بميرد ، از وقتى كه مرده اجاره باطل است .
مسأله 2224 - اگر صاحب كار بنا را وكيل كند كه براى او عمله بگيرد ،

378

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد الگلپايگاني    جلد : 1  صفحه : 378
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست