responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد الگلپايگاني    جلد : 1  صفحه : 372


و اگر پدر يا جد پدرى مال صغير را اجاره دهند مفسده نداشتن عمل آنها براى صغير كافى در صحت اجاره است و رعايت مصلحت لازم نيست .
مسأله 2184 - بچه صغيرى را كه ولى ندارد بدون اجازه مجتهد نمىشود اجير كرد و كسى كه به مجتهد دسترسى ندارد ، مىتواند از چند نفر مؤمن كه عادل باشند ، اجازه بگيرد و او را اجير نمايد .
مسأله 2185 - اجاره دهنده و مستأجر لازم نيست صيغه عربى بخوانند ، بلكه اگر مالك به كسى بگويد : ملك خود را به تو اجاره دادم و او بگويد : قبول كردم ، اجاره صحيح است و نيز اگر حرفى نزنند و مالك به قصد اين كه ملك را اجاره دهد ، آن را به مستأجر واگذار كند و او هم به قصد اجاره كردن بگيرد اجاره صحيح مىباشد .
مسأله 2186 - اگر انسان بدون صيغه خواندن بخواهد براى انجام عملى اجير شود ، همين كه مشغول آن عمل شد اجاره نسبت به آنچه عمل شده صحيح است و قبل از تمام شدن عمل بيش از مال الاجاره مقدارى كه عمل كرده نمىتواند مطالبه كند بلكه مالك شدن او هم نسبت به زائد محل تأمل است .
مسأله 2187 - كسى كه نمىتواند حرف بزند ، اگر با اشاره بفهماند كه ملك را اجاره داده ، يا اجاره كرده صحيح است .
مسأله 2188 - اگر خانه ياد كان يا اطاقى را اجاره كند و صاحب ملك با او شرط كند كه فقط خود او از آن استفاده نمايد ، مستأجر نمىتواند آن را به ديگرى اجاره دهد و اگر شرط نكند مىتواند آن را به ديگرى اجاره دهد ولى اگر بخواهد به زيادتر از مقدارى كه اجاره كرده آن را اجاره دهد ، بنابر احتياط لازم بايد در آن ، كارى مانند تعمير و سفيد كارى انجام داده باشد ، خواه به غير جنسى كه اجاره كرده آن را اجاره دهد يا به همان جنس .
مسأله 2189 - اگر اجير با انسان شرط كند كه فقط براى خود انسان كار كند ، نمىشود او را به ديگرى اجاره داد و اگر شرط نكند بنابر احتياط لازم بايد به زيادتر از آنچه كه او را اجاره كرده اجاره ندهد ، خواه به همان جنس اجاره دهد يا به غير جنسى كه اجاره كرده .
مسأله 2190 - احتياط لازم اجاره ندادن زمين و كشتى و آسيا است به زيادتر

372

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد الگلپايگاني    جلد : 1  صفحه : 372
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست