responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد الگلپايگاني    جلد : 1  صفحه : 284


و مانند اينها بدهد ، و چنانچه اينها برايش ممكن نباشد هر مقدار مىتواند صدقه به فقرا بدهد و اگر از دادن صدقه هم عاجز است هيجده روز پى در پى روزه بگيرد و اگر روزه هم نتوانست بگيرد استغفار كند و هر قدر مىتواند روزه بگيرد و اگر اصلا نمىتواند روزه بگيرد اكتفا به استغفار نمايد اگر چه مثلا يك مرتبه بگويد استغفر الله و احتياط واجب آنست كه هر وقت بتواند كفاره را بدهد .
مسأله 1670 - كسى كه مىخواهد دو ماه كفاره روزه رمضان را بگيرد ، بايد سى و يك روز آن را پى در پى بگيرد و اگر بقيه آن پى در پى نباشد اشكال ندارد .
مسأله 1671 - كسى كه مىخواهد دو ماه كفاره روزه رمضان را بگيرد ، نبايد موقعى شروع كند كه در بين سى و يك روز ، روزى باشد كه مانند عيد قربان ، روزه آن حرام است .
مسأله 1672 - كسى كه بايد پى در پى روزه بگيرد اگر در بين آن بدون عذر يك روز روزه نگيرد ، يا وقتى شروع كند كه در بين آن به روزى برسد كه روزه آن واجب است ، مثلا به روزى برسد كه نذر كرده آن روز را روزه بگيرد ، بايد روزه‌ها را از سر بگيرد .
مسأله 1673 - اگر در بين روزهائى كه بايد پى در پى روزه بگيرد ، عذرى مثل حيض يا نفاس ، يا سفرى كه در رفتن آن مجبور است ، براى او پيش آيد ، بعد از بر طرف شدن عذر واجب نيست روزه‌ها را از سر بگيرد ، بلكه بقيه را بعد از بر طرف شدن عذر بجا مىآورد .
مسأله 1674 - اگر به چيز حرامى روزه خود را باطل كند ، چه آن چيز اصلا حرام باشد مثل شراب و زنا ، يا به جهتى حرام باشد ، مثل خوردن غذاى حلالى كه براى انسان ضرر دارد و نزديكى كردن با عيال خود در حال حيض كفاره جمع بر او واجب مىشود يعنى بايد يك بنده آزاد كند و دو ماه روزه بگيرد و شصت فقير را سير كند ، يا به هر كدام آنها يك مد كه تقريبا ده سير است ، گندم يا جو يا نان و مانند اينها بدهد ، و چنانچه هر سه برايش ممكن نباشد ، هر كدام آنها كه ممكن است بايد انجام دهد .

284

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد الگلپايگاني    جلد : 1  صفحه : 284
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست