responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد الگلپايگاني    جلد : 1  صفحه : 264


الانعام والحمد لله على ما ابلانا . ولى اگر عيد قربان را در منى باشد ، مستحب است بعد از پانزده نماز كه اول آنها نماز ظهر روز عيد و آخر آنها نماز صبح روز سيزدهم ذي الحجة است اين تكبيرها را بگويد .
مسأله 1537 - احتياط مستحب آنست كه زن از رفتن به نماز عيد خوددارى كند ولى اين احتياط براى زن پير نيست .
مسأله 1538 - در نماز عيد هم مثل نمازهاى ديگر ، مأموم بايد غير از حمد و سوره چيزهاى ديگر نماز را خودش بخواند .
مسأله 1539 - اگر مأموم موقعى برسد كه امام مقدارى از تكبيرها را گفته بعد از آن كه امام به ركوع رفت ، بايد آنچه از تكبيرها و قنوتها را كه با امام نگفته خودش بگويد و اگر در هر قنوت يك سبحان الله يا يك الحمد لله بگويد كافيست .
مسأله 1540 - اگر در نماز عيد موقعى برسد كه امام در ركوع است چنانچه بتواند اقتدا كند و تكبيرها و قنوتها را مختصرا اگر چه به يك سبحان الله باشد بگويد و درك ركوع امام كند اشكالى ندارد و الا احتياط آنست كه در حال ركوع اقتدا نكند ، مسأله 1541 - اگر در نماز عيد يك سجده يا تشهد را فراموش كند ، احتياط آنست كه بعد از نماز آن را بجا آورد و نيز اگر كارى كه براى آن سجده سهو لازم است پيش آيد ، بنابر احتياط بايد بعد از نماز دو سجده سهو بنمايد .
اجير گرفتن براى نماز مسأله 1542 - بعد از مرگ انسان ، مىشود براى نماز و عبادتهاى ديگر او كه در زندگى بجا نياورده . ديگرى را اجير كنند يعنى به او مزد دهند كه آنها را بجا آورد ، و اگر كسى بدون مزد هم آنها را انجام دهد صحيح است .
مسأله 1543 - انسان مىتواند براى بعضى از كارهاى مستحبى مثل زيارت قبر پيغمبر ( صلى الله عليه وآله ) و ائمه عليهم السلام ، از طرف زندگان اجير شود . و نيز مىتواند كار مستحبى را انجام دهد و ثواب آن را براى مردگان يا زندگان هديه نمايد .
مسأله 1544 - كسى كه براى نماز قضاى ميت اجير شده ، بايد يا مجتهد باشد يا مسائل نماز را از روى تقليد صحيح بداند يا عمل به احتياط كند .

264

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد الگلپايگاني    جلد : 1  صفحه : 264
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست