responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد الگلپايگاني    جلد : 1  صفحه : 175


است ، بنابر احتياط واجب در صورتى كه ممكن باشد ، بايد نمازش را به جماعت بخواند .
مسأله 1008 - مزد گرفتن براى ياد دادن واجبات نماز حرام است بنابر احتياط واجب . ولى براى مستحبات آن اشكال ندارد .
مسأله 1009 - اگر يكى از كلمات حمد يا سوره را نداند يا عمدا آن را نگويد يا بجاى حرفى حرف ديگر بگويد مثلا بجاى ( ض ) ( ظ ) بگويد ، يا جائى كه بايد بدون زير و زبر خوانده شود ، زير و زبر بدهد ، يا تشديد را نگويد نماز او باطل است .
مسأله 1010 - اگر انسان كلمه‌اى را صحيح بداند و در نماز همانطور بخواند و بعد بفهمد غلط خوانده ، بايد دوباره نماز را بخواند و اگر وقت گذشته قضا نمايد .
مسأله 1011 - اگر زير و زبر كلمه‌اى را نداند يا نداند مثلا كلمه‌اى به ( س ) است يا به ( ص ) ، بايد ياد بگيرد و چنانچه دو جور يا بيشتر بخواند ، مثل آن كه در اهدنا الصراط المستقيم ، مستقيم را يك مرتبه با ( سين ) و يك مرتبه با ( صاد ) بخواند ، نمازش باطل است .
مسأله 1012 - اگر در كلمه‌اى واو باشد و حرف قبل از واو در آن كلمه پيش داشته باشد و حرف بعد از واو در آن كلمه همزه ( ء ) باشد مثل كلمه سوء بايد آن واو را مد بدهد يعنى آن را بكشد و همچنين اگر در كلمه‌اى الف باشد و حرف بعد از الف در آن كلمه همزه باشد مثل جآء بايد الف آن را بكشد و نيز اگر در كلمه‌اى ( ى ) باشد و حرف پيش از ( ى ) در آن كلمه زير داشته باشد و حرف بعد از ( ى ) در آن كلمه همزه باشد مثل ( جئ ) بايد ( ى ) را با مد بخواند و اگر بعد از اين واو . و الف . و ى .
بجاى همزه حرفى باشد كه ساكن است يعنى زير و زبر و پيش ندارد باز هم بايد اين سه حرف را با مد بخواند ، مثلا در ولا الضالين كه بعد از الف ، حرف لام ساكن است ، بايد الف آن را با مد بخواند و چنانچه بدستورى كه گفته شد رفتار نكند ، احتياط آنست كه نماز را تمام كند و دوباره بخواند .
مسأله 1013 - احتياط آنست كه در نماز وقف به حركت و وصل به سكون ننمايد

175

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد الگلپايگاني    جلد : 1  صفحه : 175
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست