responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد الگلپايگاني    جلد : 1  صفحه : 173


پيش از آن كه به ركوع برسد ، بفهمد حمد و سوره ، يا سوره تنها ، يا حمد تنها را نخوانده ، بايد بايستد و به همين دستور عمل نمايد .
مسأله 992 - اگر در نماز فريضه يكى از چهار سوره‌اى را كه آيه سجده دارد و در مسأله 361 گفته شد ، عمدا بخواند نمازش باطل است .
مسأله 993 - اگر اشتباها مشغول خواندن سوره‌اى شود كه سجده واجب دارد چنانچه پيش از رسيدن به آيه سجده بفهمد بايد آن سوره را رها كند و سوره ديگر بخواند و اگر بعد از خواندن آيه سجده بفهمد بنابر احتياط براى سجده واجب اشاره كند و سوره را تمام كند و بعد يك سوره ديگر احتياطا به قصد قربت مطلقه بخواند و به ركوع رود و نماز را تمام كند و بعد از نماز بنابر احتياط سجده آن را بجا آورد .
مسأله 994 - اگر در نماز آيه سجده را بشنود ، نمازش صحيح است و بنابر احتياط براى سجده واجب اشاره كند و بعد از نماز هم سجده را بجا آورد .
مسأله 995 - در نماز مستحب خواندن سوره لازم نيست ، اگر چه آن نماز بواسطه نذر كردن واجب شده باشد ، ولى در بعضى از نمازهاى مستحبى مثل نماز وحشت كه سوره مخصوصى دارد ، اگر بخواهد بدستور آن نماز رفتار كرده باشد ، بايد همان سوره را بخواند .
مسأله 996 - در نماز جمعه و در نماز ظهر روز جمعه مستحب است در ركعت اول بعد از حمد ، سوره جمعه و در ركعت دوم بعد از حمد ، سوره منافقين بخواند و اگر مشغول يكى از اينها شود ، بنابر احتياط واجب نمىتواند آن را رها كند و سوره ديگر بخواند .
مسأله 997 - اگر بعد از حمد مشغول خواندن سوره توحيد يا سوره كافرون شود ، نمىتواند آن را رها كند و سوره ديگر بخواند . ولى در نماز جمعه و نماز ظهر روز جمعه اگر از روى فراموشى بجاى سوره جمعه و منافقين ، يكى از اين دو سوره را بخواند ، تا به نصف نرسيده ، مىتواند آن را رها كند و سوره جمعه و منافقين را بخواند .
مسأله 998 - اگر در نماز جمعه يا نماز ظهر روز جمعه عمدا سوره توحيد يا سوره كافرون بخواند ، اگر چه به نصف نرسيده باشد ، بنابر احتياط واجب نمىتواند رها

173

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد الگلپايگاني    جلد : 1  صفحه : 173
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست