responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد الگلپايگاني    جلد : 1  صفحه : 125


را كه بر آن بسته نمىتواند باز كند ، بايد دست را روى آن بكشد و نيز اگر كف دست زخم باشد و پارچه يا چيز ديگرى را كه بر آن بسته نتواند باز كند ، بايد دست را با همان پارچه به چيزى كه تيمم به آن صحيح است بزند و به پيشانى و پشت دستها بكشد .
مسأله 717 - اگر پيشانى و پشت دستها مو داشته باشد اشكال ندارد ولى اگر موى سر ، روى پيشانى آمده باشد بايد آن را عقب بزند .
مسأله 718 - اگر احتمال دهد كه در پيشانى ، يا كف دستها ، يا پشت دستها مانعى هست ، چنانچه احتمال او در نظر مردم بجا باشد ، بايد جستجو نمايد ، تا يقين يا اطمينان پيدا كند كه مانعى نيست .
مسأله 719 - اگر وظيفه او تيمم است و نمىتواند تيمم كند ، بايد نائب بگيرد و كسى كه نائب مىشود ، بايد او را با دست خود او تيمم دهد و اگر ممكن نباشد ، بايد نائب ، دست خود را به چيزى كه تيمم به آن صحيح است بزند و به پيشانى و پشت دستهاى او بكشد .
مسأله 720 - اگر در بين تيمم شك كند كه قسمتى از آن را فراموش كرده يا نه بايد آن قسمت را با آنچه بعد از آنست بجا آورد .
مسأله 721 - اگر بعد از مسح دست چپ شك كند كه درست تيمم كرده است يا نه تيمم صحيح است .
مسأله 722 - كسى كه وظيفه‌اش تيمم است نمىتواند پيش از وقت نماز ، براى نماز تيمم كند ، ولى اگر براى كار واجب ديگر ، يا مستحبى تيمم كند و تا وقت نماز عذر او باقى باشد ، مىتواند با همان تيمم نماز بخواند .
مسأله 723 - كسى كه وظيفه‌اش تيمم است ، اگر بداند تا آخر وقت عذر او باقى مىماند ، در وسعت وقت مىتواند با تيمم نماز بخواند ولى اگر بداند كه تا آخر وقت عذر او بر طرف مىشود ، احتياط لازم آنست كه صبر كند و با وضو يا غسل نماز بخواند و اگر اميد دارد كه عذرش بر طرف مىشود ، واجب نيست صبر كند بلكه مىتواند در وسعت وقت با تيمم نماز بخواند اگر چه در اين صورت هم احتياط خوب است .
مسأله 724 - كسى كه نمىتواند وضو بگيرد ، يا غسل كند ، اگر احتمال

125

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد الگلپايگاني    جلد : 1  صفحه : 125
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست