responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد الگلپايگاني    جلد : 1  صفحه : 425


مسأله 2516 - اگر مرد بخواهد زن خود را كه بواسطه مرضى حيض نمىبيند طلاق دهد ، بايد از وقتى كه با او نزديكى كرده تا سه ماه از جماع با او خوددارى نمايد و بعد او را طلاق دهد .
مسأله 2517 - طلاق بايد به صيغه عربى صحيح خوانده شود و دو مرد عادل آن را بشنوند و اگر خود شوهر بخواهد صيغه طلاق را بخواند و اسم زن او مثلا فاطمه باشد ، بايد بگويد : زوجتى فاطمة طالق يعنى : زن من فاطمه رها است - و اگر ديگرى را وكيل كند ، وكيل بايد بگويد : زوجة موكلي فاطمة طالق .
مسأله 2518 - زنى كه متعه شده ، مثلا يك ماهه يا يك ساله او را عقد كرده‌اند طلاق ندارد و رها شدن او به اين است كه مدتش تمام شود يا مرد مدت را به او ببخشد به اين ترتيب كه بگويد : مدت را به تو بخشيدم و شاهد گرفتن و پاك بودن زن از حيض لازم نيست .
عده طلاق مسأله 2519 - زنى كه نه سالش تمام نشده و زن يائسه عده ندارد ، يعنى :
اگر چه شوهرش با او نزديكى كرده باشد ، بعد از طلاق مىتواند فورا شوهر كند .
مسأله 2520 - زنى كه نه سالش تمام شده و يائسه نيست اگر شوهرش با او نزديكى كند و طلاقش دهد ، بعد از طلاق بايد عده نگهدارد يعنى : بعد از آن كه در پاكى طلاقش داد ، و مقدارى هر چند كم باشد بعد از طلاق پاك بود بقدرى صبر كند كه دو بار حيض ببيند و پاك شود و همين كه حيض سوم را ديد عده او تمام مىشود و مىتواند شوهر كند ولى اگر بعد از عقد با او نزديكى نكرده باشد و طلاقش بدهد عده ندارد يعنى : مىتواند بعد از طلاق فورا شوهر كند .
مسأله 2521 - زنى كه حيض نمىبيند اگر در سن زنانى باشد كه حيض مىبينند ، چنانچه شوهرش او را طلاق دهد ، بايد بعد از طلاق سه ماه عده نگهدارد .
مسأله 2522 - زنى كه عده او سه ماه است ، اگر اول ماه طلاقش بدهند ، بايد سه ماه هلالى يعنى : از موقعى كه ماه ديده مىشود تا سه ماه عده نگهدارد . و اگر در بين ماه طلاقش بدهند ، بايد باقى ماه را با دو ماه بعد از آن و نيز كسرى ماه اول را از ماه چهارم

425

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد الگلپايگاني    جلد : 1  صفحه : 425
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست