responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد الگلپايگاني    جلد : 1  صفحه : 422


مسائل متفرقه شيردادن مسأله 2498 - مستحب است از زن جلوگيرى كرد كه هر بچه‌اى را شير ندهد زيرا ممكن است فراموش شود كه به چه كسانى شير داده و بعدا دو نفر محرم با يكديگر ازدواج نمايند .
مسأله 2499 - كسانى كه بواسطه شير خوردن ، خويشى پيدا مىكنند مستحب است يكديگر را احترام نمايند ، ولى از يكديگر ارث نمىبرند و حقوق خويشى كه انسان با خويشان خود دارد براى آنان نيست .
مسأله 2500 - در صورتى كه ممكن باشد ، مستحب است بچه را دو سال تمام شير بدهند .
مسأله 2501 - اگر بواسطه شير دادن ، حق شوهر از بين نرود ، زن مىتواند بدون اجازه شوهر ، بچه ديگرى را شير دهد ، ولى جايز نيست بچه‌اى را شير دهد كه بواسطه شير دادن به آن بچه به شوهر خود حرام شود ، مثلا اگر شوهر او دختر شيرخوارى را براى خود عقد كرده باشد ، زن نبايد آن دختر را شير دهد ، چون اگر آن دختر را شير دهد ، مادر زن شوهرش مىشود و بر او حرام مىگردد .
مسأله 2502 - اگر كسى بخواهد زن برادرش به او محرم شود ، بايد دختر شير خوارى را مثلا دو روزه براى خود عقد كند و در آن دو روز با شرائطى كه در مسأله 2483 گفته شد زن برادرش آن دختر را شير دهد .
مسأله 2503 - اگر مرد پيش از آن كه زنى را براى خود عقد كند ، بگويد :
بواسطه شير خوردن ، آن زن بر او حرام شده - مثلا بگويد شير مادر او را خورده چنانچه تصديق او ممكن باشد نمىتواند با آن زن ازدواج كند و اگر بعد از عقد بگويد و خود زن هم حرف او را قبول نمايد ، عقد باطل است پس اگر مرد با او نزديكى نكرده باشد ، يا نزديكى كرده باشد ولى در وقت نزديكى كردن ، زن بداند بر آن مرد حرام است ، مهر ندارد و اگر بعد از نزديكى بفهمد كه بر آن مرد حرام بوده ، شوهر بايد مهر او را بدهد و اگر مهر المثل او با مهر المسمى تفاوت دارد در مقدار تفاوت با هم مصالحه نمايند .
مسأله 2504 - اگر زن پيش از عقد بگويد : بواسطه شير خوردن بر مردى حرام

422

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد الگلپايگاني    جلد : 1  صفحه : 422
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست