responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد الگلپايگاني    جلد : 1  صفحه : 389


كه با هم يا به تنهائى انجام دهند ، يا گفته باشد كه با هم انجام دهند ، نمىتوانند به تنهائى اقدام نمايند و در صورتى كه يكى از آنان بميرد ، وكالت ديگران باطل مىشود .
مسأله 2276 - اگر وكيل يا موكل بميرد يا ديوانه يا بيهوش شود ، وكالت باطل مىشود و نيز اگر چيزى كه براى تصرف در آن وكيل شده است از بين برود ، مثلا گوسفندى كه براى فروش آن وكيل شده بميرد ، وكالت باطل مىشود .
مسأله 2277 - اگر انسان كسى را براى كارى وكيل كند و چيزى براى او قرار بگذارد ، بعد از انجام آن كار ، چيزى را كه قرار گذاشته بايد به او بدهد .
مسأله 2278 - اگر وكيل در نگهدارى مالى كه در اختيار اوست كوتاهى نكند و غير از تصرفى كه به او اجازه داده‌اند ، تصرف ديگرى در آن ننمايد و اتفاقا آن مال از بين برود ، نبايد عوض آن را بدهد .
مسأله 2279 - اگر وكيل در نگهدارى مالى كه در اختيار او است كوتاهى كند ، يا غير از تصرفى كه به او اجازه داده‌اند تصرف ديگرى در آن بنمايد و آن مال از بين برود ، ضامن است . پس اگر لباسى را كه گفته‌اند به فروش ، بپوشد و آن لباس تلف شود ، بايد عوض آن را بدهد .
مسأله 2280 - اگر وكيل غير از تصرفى كه به او اجازه داده‌اند ، تصرف ديگرى در مال بكند ، مثلا لباسى را كه گفته‌اند به فروش ، بپوشد و بعدا تصرفى را كه به او اجازه داده‌اند بنمايد ، آن تصرف صحيح است .
احكام قرض قرض دادن از كارهاى مستحبى است كه در آيات قرآن و اخبار راجع به آن زياد سفارش شده است ، از پيغمبر اكرم صلى الله عليه وآله روايت شده كه هر كس به برادر مسلمان خود قرض بدهد مال او زياد مىشود و ملائكه بر او رحمت مىفرستند و اگر با بدهكار خود مدارا كند ، بدون حساب و به سرعت از صراط مىگذرد و كسى كه برادر مسلمانش از او قرض بخواهد و ندهد ، بهشت بر او حرام مىشود .
مسأله 2281 - در قرض لازم نيست صيغه بخوانند بلكه اگر چيزى را به نيت قرض به كسى بدهد و او هم به همين قصد بگيرد ، صحيح است ولى مقدار آن بايد كاملا

389

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد الگلپايگاني    جلد : 1  صفحه : 389
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست