responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد الگلپايگاني    جلد : 1  صفحه : 243


و عادت دهند ، بلكه مستحب است آنان را به قضاى نماز هم وادار نمايند و همچنين مستحب است تمرين و عادت دادن آنان بر هر عبادت و عمل صالح و خلق و روش نيك .
و واجب است بر اولياء اطفال كه آنان را از هر كارى كه باعث ضرر بر خودشان و يا ديگران باشد ، جلوگيرى كنند و از هر كارى كه شارع مقدس وجود آن را در خارج منع فرموده ، مثل زنا ، لواط ، غيبت و غنا ، واجب است اطفال را جلوگيرى كرد .
و حرام است آنان را در مدارس ، تحت تعليم معلمين فاسق و بى ايمان ، كه سبب فساد اخلاق و عقيده اطفال مىشوند ، بگذارند ، بلكه بايد مخصوصا در اين زمان مسلمانان كمال مراقبت و مواظبت را بنمايند و تا كاملا از وضع كودكستان ، دبستان و دبيرستان از هر جهت مطمئن نشده‌اند از فرستادن فرزندان معصوم خود به اين گونه مراكز خوددارى كنند و وزر و و بال فساد عقيده اولاد ، بلكه اولاد اولاد خود را تا روز قيامت به گردن نگيرند .
نماز قضاى پدر و مادر كه بر پسر بزرگتر واجب است مسأله 1399 - اگر پدر به جهت عذرى نماز يا روزه‌اش را بجا نياورده باشد ، بعد از فوت او بر پسر بزرگتر واجب است قضا نمايد يا براى انجام آن اجير بگيرد هر چند پدر نتوانسته قضاء كند ، و بنابر احتياط واجب اگر از روى نافرمانى هم ترك كرده باشد ، پسر بزرگتر بايد آن را قضا نمايد .
و در مورد مادر نيز احتياط واجب رعايت اين حكم است بلكه در صورتى كه وصيت نكرده باشند ، و پسر هم نداشته باشند احتياط واجب اين است كه اكبر ذكور از اولياء ميت نماز و روزه او را قضا كند و با نبود ذكور اناث از آنها انجام دهند .
مسأله 1400 - اگر پسر بزرگتر شك دارد كه پدر و مادرش نماز و روزه قضا داشته‌اند يا نه ، چيزى بر او واجب نيست .
مسأله 1401 - اگر پسر بزرگتر بداند كه پدر و مادرش نماز قضا داشته‌اند و شك كند كه به جا آورده‌اند يا نه ، بنابر احتياط واجب بايد قضا نمايد .
مسأله 1402 - اگر معلوم نباشد كه پسر بزرگتر كدام است ، قضاى نماز و

243

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد الگلپايگاني    جلد : 1  صفحه : 243
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست