responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد الگلپايگاني    جلد : 1  صفحه : 192


مسأله 1116 - اگر سلام نماز را فراموش كند و موقعى يادش بيايد كه صورت نماز به هم خورده است ، چنانچه پيش از آن كه صورت نماز به هم بخورد ، كارى كه عمدى و سهوى آن نماز را باطل مىكند - مثل پشت به قبله كردن - انجام نداده باشد ، نمازش صحيح است . و اگر پيش از آن كه صورت نماز به هم بخورد ، كارى كه عمدى و سهوى آن نماز را باطل مىكند انجام داده باشد ، نمازش باطل است .
ترتيب مسأله 1117 - اگر عمدا ترتيب نماز را به هم بزند و جزئى را كه ركن نيست جلوتر بجا آورد ، مثلا سوره را پيش از حمد بخواند ، احتياط واجب آن است كه بعد از حمد سوره را دوباره بخواند و نماز را تمام كند و اعاده نمايد ولى اگر به همان سوره كه پيش از حمد خوانده اكتفا كند يا آن كه جزئى را كه ركن است به غير ترتيب بجا آورد و يا يك سجده را پيش از ركوع بجا آورد ، نماز باطل مىشود .
مسأله 1118 - اگر ركنى از نماز را فراموش كند و ركن بعد از آن را بجا آورد ، مثلا پيش از آن كه ركوع كند دو سجده نمايد ، نماز باطل است .
مسأله 1119 - اگر ركنى را فراموش كند و چيزى را كه بعد از آنست و ركن نيست بجا آورد ، مثلا پيش از آن كه دو سجده كند تشهد بخواند ، بايد ركن را بجا آورد و آنچه را اشتباها پيش از آن خوانده دوباره بخواند .
مسأله 1120 - اگر چيزى را كه ركن نيست فراموش كند و ركن بعد از آن را بجا آورد مثلا حمد را فراموش كند و مشغول ركوع شود ، نمازش صحيح است .
مسأله 1121 - اگر چيزى را كه ركن نيست فراموش كند و چيزى را كه بعد از آنست و آن هم ركن نيست بجا آورد ، مثلا حمد را فراموش كند و سوره را بخواند چنانچه مشغول ركن بعد شده باشد ، مثلا در ركوع يادش بيايد كه حمد را نخوانده بايد بگذرد و نماز او صحيح است و اگر مشغول ركن بعد نشده باشد ، بايد آنچه را فراموش كرده بجا آورد و بعد از آن چيزى را كه اشتباها جلوتر خوانده دوباره بخواند .
مسأله 1122 - اگر سجده اول را به خيال اين كه سجده دوم است ، يا سجده دوم را به خيال اين كه سجده اول است بجا آورد ، نماز صحيح است و سجده اول او

192

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد الگلپايگاني    جلد : 1  صفحه : 192
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست