responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد الگلپايگاني    جلد : 1  صفحه : 131


وقت نماز مغرب و عشاء مسأله 743 - مغرب موقعى است كه سرخى طرف مشرق ، كه بعد از غروب آفتاب پيدا مىشود ، از بالاى سر انسان بگذرد .
مسأله 744 - نماز مغرب و عشاء هر كدام وقت مخصوص و مشتركى دارند :
وقت مخصوص نماز مغرب از اول مغرب است ، تا وقتى كه از مغرب به اندازه خواندن سه ركعت نماز بگذرد ، كه اگر كسى مثلا مسافر باشد و تمام نماز عشاء را سهوا در اين وقت بخواند نماز باطل است و وقت مخصوص نماز عشاء موقعى است كه به اندازه خواندن نماز عشا به نصف شب مانده باشد ، كه اگر كسى تا اين موقع نماز مغرب را نخواند ، بايد نماز عشاء و بعد از آن نماز مغرب را بخواند . و بين وقت مخصوص نماز مغرب و وقت مخصوص نماز عشاء وقت مشترك نماز مغرب و عشاء است ، كه اگر كسى در اين وقت اشتباها نماز عشا را پيش از نماز مغرب بخواند و بعد از نماز ملتفت شود . نمازش صحيح است و بايد نماز مغرب را بعد از آن بجا آورد .
مسأله 745 - وقت مخصوص و مشترك كه معنى آن در مسأله پيش گفته شد براى اشخاص فرق مىكند ، مثلا اگر به اندازه خواندن دو ركعت نماز از اول ظهر بگذرد وقت مخصوص نماز ظهر كسى كه مسافر است تمام شده و داخل وقت مشترك مىشود ولى براى كسى كه مسافر نيست ، بايد به اندازه خواندن چهار ركعت نماز بگذرد .
مسأله 746 - اگر پيش از خواندن نماز مغرب ، سهوا مشغول نماز عشاء شود و در بين نماز بفهمد كه اشتباه كرده ، چنانچه تمام آنچه را خوانده يا مقدارى از آن را در وقت مشترك خواند و به ركوع چهارم نرفته است ، بايد نيت را به نماز مغرب برگرداند و نماز را تمام كند و بعد نماز عشا را بخواند و اگر به ركوع ركعت چهارم رفته بايد نماز را تمام كند ، بعد نماز مغرب را بخواند و احتياط لازم آن است كه بعد از مغرب نماز عشا را اعاده نمايد اما اگر تمام آنچه را خوانده در وقت مخصوص نماز مغرب خوانده باشد و پيش از ركوع ركعت چهارم يادش بيايد ، مىتواند احتياطا نيت را به نماز مغرب برگرداند و نماز را تمام كند و دوباره نماز مغرب و بعد از آن عشا را بخواند .

131

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد الگلپايگاني    جلد : 1  صفحه : 131
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست