responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد الخوئي    جلد : 1  صفحه : 97


خوردن يا ازدواج با او محرم شده‌اند ، مىتوانند از زير لباس يا چيزى كه بدن او را بپوشاند غسلش بدهند ، و نيز اگر براى غسل ميت زن ، زن ديگرى نباشد ، مردهائى كه با او نسبت دارند و محرمند ، يا به واسطه شير خوردن يا ازدواج با او محرم شده‌اند ، مىتوانند از زير لباس و مانند آن او را غسل دهند .
< / السؤال = 1595 > < السؤال = 1643 > ( مسأله 568 ) اگر ميت و كسى كه او را غسل مىدهد هر دو مرد يا هر دو زن باشند ، جائز است كه غير از عورت ، جاهاى ديگر ميت برهنه باشد .
< / السؤال = 1643 > < السؤال = 1646 > ( مسأله 569 ) نگاه كردن به عورت ميت حرام است ، و كسى كه او را غسل مىدهد اگر نگاه كند معصيت كرده ، ولى غسل باطل نمىشود .
< / السؤال = 1646 > < السؤال = 1621 > < السؤال = 1640 > ( مسأله 570 ) اگر جائى از بدن ميت عين نجس باشد بنابر احتياط پيش از آن كه آنجا را غسل بدهند ، آب بكشند ، و اولى آنست كه تمام بدن ميت ، پيش از شروع به غسل از جهت نجاست‌هاى ديگر پاك باشد .
< / السؤال = 1640 > < / السؤال = 1621 > < السؤال = 1619 > ( مسأله 571 ) غسل ميت مثل غسل جنابت است . و احتياط واجب آن است كه تا غسل ترتيبى ممكن است ، ميت را غسل ارتماسى ندهند ، و در غسل ترتيبى هم لازم است طرف راست را پيش از طرف چپ بشويند ، و نيز اگر ممكن است بنابر احتياط مستحب هر يك از سه قسمت بدن را در آب فرو نبرند ، بلكه آب را روى آن بريزند .
< / السؤال = 1619 > < السؤال = 1644 > ( مسأله 572 ) كسى را كه در حال حيض يا در حال جنابت مرد ، لازم نيست غسل حيض يا غسل جنابت بدهند ، بلكه همان غسل ميت براى او كافى است .
< / السؤال = 1644 > < السؤال = 1648 > ( مسأله 573 ) مزد گرفتن براى غسل دادن ميت حرام است ، و اگر كسى براى گرفتن مزد ، ميت را غسل دهد ، آن غسل باطل است ، ولى مزد گرفتن براى كارهاى مقدماتى غسل حرام نيست .
< / السؤال = 1648 > < السؤال = 1626 > ( مسأله 574 ) در غسل ميت غسل جبيره‌اى مشروع نيست و اگر آب پيدا نشود يا استعمال آن مانعى داشته باشد ، بايد عوض غسل ، ميت را يك تيمم بدهند ، و احتياط واجب آن است كه يك تيمم ديگر هم عوض هر سه غسل بدهند و اگر كسى كه تيمم مىدهد ، در يكى از اين سه تيمم قصد مافي الذمه نمايد يعنى نيت كند كه اين تيمم را براى آن كه به تكليف عمل شده باشد ، انجام مىدهم تيمم چهارم لازم نيست .

97

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد الخوئي    جلد : 1  صفحه : 97
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست