responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد الخوئي    جلد : 1  صفحه : 38


< فهرس الموضوعات > 10 - استبراء حيوان نجاست خوار < / فهرس الموضوعات > < فهرس الموضوعات > 11 - غائب شدن مسلمان < / فهرس الموضوعات > شود بايد آب بكشد .
< / السؤال = 696 > < / السؤال = 695 > < السؤال = 450 > ( مسأله 225 ) اگر گرد و خاك نجس به لباس و فرش خشك و مانند اينها بنشيند چنانچه طورى آنها را تكان دهند كه گرد و خاك نجس از آنها بريزد ، و چيزى با رطوبت با آنها ملاقات كند نجس نمىشود .
< / السؤال = 450 > < السؤال = 697 > < السؤال = 702 > 10 - استبراء حيوان نجاستخوار ( مسأله 226 ) بول و غائط حيوانى كه به خوردن نجاست انسان عادت كرده نجس است . و اگر بخواهد پاك شود ، بايد آن را استبراء كنند يعنى تا مدتى نگذارند نجاست بخورد و غذاى پاك به آن بدهند كه بعد از آن مدت ديگر نجاستخوار به آن نگويند ، و بنابر احتياط واجب بايد شتر نجاستخوار را چهل روز و گاو را بيست روز ، و گوسفند را ده روز ، و مرغابى را هفت يا پنج روز ، و مرغ خانگى را سه روز ، از خوردن نجاست جلوگيرى كنند . و اگر بعد از اين مدت باز هم نجاستخوار به آنها گفته شود ، بايد تا مدتى كه بعد از آن مدت ديگر نجاستخوار به آنها نگويند آنها را از خوردن نجاست جلوگيرى نمايند .
< / السؤال = 702 > < / السؤال = 697 > < السؤال = 704 > 11 - غائب شدن مسلمان ( مسأله 227 ) اگر بدن يا لباس مسلمان يا چيز ديگرى كه مانند ظرف و فرش در اختيار او است ، و آن مسلمان غائب گردد ، با شش شرط پاك است .
( اول ) - آن كه آن مسلمان چيزى را كه بدن يا لباسش را نجس كرده نجس بداند . پس اگر مثلا لباسش با رطوبت به بدن كافر ملاقات كرده و آن را نجس نداند بعد از غائب شدن او نمىشود آن لباس را پاك دانست .
( دوم ) - آن كه بداند بدن يا لباسش به چيز نجس رسيده است .
( سوم ) - آن كه انسان ببيند آن چيز را در كارى كه شرط آن پاكى است استعمال مىكند ، مثلا ببيند با آن لباس نماز مىخواند .
( چهارم ) - آن كه احتمال بدهد كه آن مسلمان بداند شرط كارى را كه با آن

38

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد الخوئي    جلد : 1  صفحه : 38
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست