responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد الخوئي    جلد : 1  صفحه : 321

إسم الكتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) ( عدد الصفحات : 568)


مىتواند مقدار زكات را از خريدار بگيرد ، و اگر معامله مقدار زكات را اجازه دهد ، معامله صحيح است . و خريدار بايد قيمت آن مقدار را به حاكم شرع بدهد و در صورتى كه قيمت آن مقدار را به فروشنده داده باشد ، مىتواند از او پس بگيرد .
< / السؤال = 4846 > < السؤال = 4813 > ( مسأله 1879 ) اگر وزن گندم و جو و خرما و كشمش موقعى كه تر است به ( 288 ) من ( 45 ) مثقال كم برسد و بعد از خشك شدن كمتر از اين مقدار شود زكات آن واجب نيست .
< / السؤال = 4813 > < السؤال = 4813 > ( مسأله 1880 ) اگر گندم و جو و خرما را پيش از وقت خشك شدن مصرف كند ، چنانچه خشك آنها به اندازه نصاب باشد ، بايد زكات آنها را بدهد .
< / السؤال = 4813 > < السؤال = 4814 > ( مسأله 1881 ) خرما بر سه قسم است ( 1 ) آنست كه خشكش مىكنند و حكم زكات آن گفته شد ( 2 ) آنست كه در حال رطب بودنش مىخورند ( 3 ) آنست كه نارس خلال آن را مىخورند . در قسم دوم چنانچه مقدارى باشد كه خشك آن به ( 288 ) من ( 45 ) مثقال كم برسد بنا بر احتياط زكات آن واجب است و اما قسم سوم ظاهر اين است كه زكات بر آن واجب نباشد .
< / السؤال = 4814 > < السؤال = 4823 > ( مسأله 1882 ) گندم و جو و خرما و كشمشى كه زكات آنها را داده ، اگر چند سال هم نزد او بماند زكات ندارد .
< / السؤال = 4823 > < السؤال = 4824 > ( مسأله 1883 ) اگر گندم و جو و خرما و انگور از آب باران يا نهر مشروب شود ، يا مثل زراعتهاى مصر از رطوبت زمين استفاده كند ، زكات آن ده يك است ، و اگر با دلو و مانند آن آبيارى شود ، زكات آن بيست يك است .
< / السؤال = 4824 > < السؤال = 4824 > < السؤال = 4825 > ( مسأله 1884 ) اگر گندم و جو و خرما و انگور ، هم از آب باران مشروب شود و هم از آب دلو و مانند آن استفاده كند ، چنانچه طورى باشد كه عرفا بگويند آبيارى آن با دلو و مانند آن شده ، زكات آن بيست يك است ، و اگر بگويند آبيارى با آب نهر و باران شده ، زكات آن ده يك است ، و اگر طورى است كه عرفا مىگويند به هر دو آبيارى شده زكات آن سه چهلم است .
< / السؤال = 4825 > < / السؤال = 4824 > < السؤال = 4824 > < السؤال = 4826 > ( مسأله 1885 ) چنانچه در صدق عرفى شك كند و نداند كه آبيارى طورى است كه در عرف مىگويند با هر دو آبيارى شده يا اين كه مىگويند آبيارى آن

321

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد الخوئي    جلد : 1  صفحه : 321
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست