responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد الخوئي    جلد : 1  صفحه : 566


< / السؤال = 9861 > < السؤال = 9926 > مسائل نماز و روزه ( مسأله 51 ) اگر شخص روزه‌دارى در ماه رمضان بعد از غروب و بعد از افطار كردن در محل خود با هواپيما به طرف مغرب و به محلى كه در آنجا آفتاب هنوز غروب نكرده ، مسافرت مىكند ، پس از وصول به آن محل آيا لازم و واجب است كه تا غروب آفتاب امساك كند ؟
ظاهر اين است كه واجب نباشد چون اين شخص طبق آيه مباركه ( واتموا الصيام الى الليل ) روزه‌اى را كه گرفته و تا غروب رسانده است و مقتضى ندارد كه در آن محل امساك كند .
< / السؤال = 9926 > < السؤال = 9927 > ( مسأله 52 ) اگر شخص مكلف نماز صبح را در محل خود بجا آورد و سپس به طرف مغرب و به محليكه هنوز صبح طلوع نكرده است ، مسافرت كند و يا نماز ظهر و عصر را خوانده و بعدا به طرفى كه هنوز در آنجا ظهر نشده مسافرت مىكند و يا نماز مغرب را خوانده و بعدا به محلى كه هنوز آفتاب در آنجا غروب نكرده مسافرت مىكند ، آيا لازم و واجب است كه در تمام اين موارد نمازهاى خود را اعاده كند ؟
دو وجه دارد و احتياط واجب آنست كه نمازهاى خوانده شده را دوباره بخواند .
< / السؤال = 9927 > < السؤال = 9927 > ( مسأله 53 ) اگر شخصى وقت نماز در شهر و محل خودش گذشته باشد به اين كه آفتاب طلوع كرده و او نماز صبح را نخوانده و يا آفتاب غروب كرده و او نماز ظهر و عصر را نخوانده و سپس با هواپيما به محلى مسافرت مىكند كه در آنجا آفتاب طلوع نكرده و يا غروب نكرده ، آيا لازم است بر او نمازهائى كه از او فوت شده ، بطور اداء يا قضاء يا به قصد ما فى الذمة بجا آورد ؟
در اينجا چند وجه دارد و احتياط آنست كه نمازها را به قصد ما فى الذمه اعم از قضاء و يا اداء بجا آورد .
< / السؤال = 9927 > < السؤال = 9922 > < السؤال = 9923 > ( مسأله 54 ) اگر كسى با هواپيما مسافرت كرد و خواست نماز خود را در هوا بخواند ، چنانچه بتواند نماز را رو به قبله و با ديگر شرائط بجا آورد ، نماز او صحيح است و اگر نتواند در هوا نماز را رو به قبله بجا آورد ، اگر وقت نماز به اندازه‌اى

566

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد الخوئي    جلد : 1  صفحه : 566
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست